Coop inleder samarbete med Urb-it: "Det här är jättespännande"

Breakit - Coop inleder samarbete med Urb-it: "Det här är jättespännande"
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Handla mat på nätet – och få matkassen levererad kort därefter.
Coop testar just nu ett demo-projekt tillsammas med det börsaktuella budföretaget Urb-it.
"Det här ska gå väldigt snabbt", säger Coops onlinechef Catrin Folkesson till Breakit.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

I dag, onsdag, anordnar Breakit och Coop en halvdag om foodtech, innovationer och entreprenörskap inom mat, i Almedalen.

Under morgonen avslöjade Catrin Folkesson, som är onlinechef på Coop, att matkedjan nyligen ingått ett samarbete med budbolaget Urb-it. 

Projektet är ännu i sin linda, och testas just nu internt inom Coop-koncernen. Men tanken är att kunderna framöver ska kunna buda hem recept till dörren. 

"Vi behöver tänka ännu mer nytt. Vi tittar på den här lösningen nu och provar oss fram, men vi har en bit kvar för att sätta konceptet", berättar Catrin Folkesson, onlinechef på Coop.

Modellen går ut på att Urb-it, som är på väg att noteras, tar emot beställningen på Coops hemsida varpå Urb-it sköter plock och leverans. 

Till skillnad från att exempelvis beställa en matkasse på nätet bygger upplägget på snabba leveranser, gärna bara en timme senare.

Catrin Folkesson beskriver det som "ett nästa steg" för Coop och drar paralleller till Foodora och Uber Eats.  

"Det här ska gå väldigt snabbt och blir en skillnad mot gängse online-försäljning av mat i dag där du ofta får den dagen efter".

Coop har sedan tidigare ett samarbete med startupen Gastrofy där kunder kan beställa hem mat utifrån egenvalda recept. 

"Det här är egentligen ett samarbete mellan Coop, Gastrofy och Urb-it", säger hon.

Kunderna kommer att få betala lite extra för tjänsten, men någon summa är ännu inte spikad. Urb-it har dock tidigare tagit 129 kronor för att leverera butiksvaror.

Utvöver utpräglade konkurrenter som exempelvis ICA pekar Catrin Folkesson på att restauranger, cafeér och Foodora idag tävlar om matkunderna. 

"Hur kan vi anpassa oss till den världen? Nu ändras det här och då måste vi hänga med och tänka i nya lösningar". 

Efter semestrarna kommer demoprojektet att utvärderas. Om satsningen rullas ut kommer det att ske i mindre skala med några orter i taget.

Catrin Folkesson hoppat att utvecklingen ska gå snabbt men vågar inte uttala sig om när satsningen skulle kunna bli verklighet.       

Men det lutar åt att det kommer att bli av? 

"Vi hoppas det, men jag kan inte lova det till 100 procent. Men både vi och Urb-it tycker att det här är jättespännande", säger Catrin Folkesson. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel