Sök

Svenska Facebook-proffset Ingager tar steget in i Storbritannien

Ingagerfacebookinstagram

Ingagers vd Jimmy Jakobsson och expansionsansvariga Josefine Ahlin.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Den snabbväxande Facebook-byrån Ingager expanderar till Storbritannien.
"Vi vill vara där det är som tuffast", säger grundaren Jimmy Jakobsson.

Svenska Ingager, som hjälper företag att göra reklam på Facebook och Instagram, växer så att det knakar.

Under förra året landade omsättningen på 84 miljoner kronor, en ökning med över 30 miljoner kronor jämfört med 2015. Resultatet landade på minus 1,4 miljoner kronor. 

Samtidigt har företaget gått från 24 anställda i början av förra året till dagens 70 personer och expanderade hösten 2015 till Berlin. I dag finns även ett säljkontor i Oslo. 

Men det räcker inte – nu ska Ingager erövra Storbritannien och öppnar ett Londonkontor. 

"Vi har varit lönsamma ett tag i Tyskland och vuxit ganska ordentligt med 10 anställda. Nu är det dags att ta nästa steg, att ge sig in på den kanske tuffaste marknaden i Europa", säger Ingagers grundare och vd Jimmy Jakobsson 

Han beskriver Storbritannien som en plats där "alla vill vara" och en starkt växande marknad som lockar de amerikanska bolagen. 

Marknaden är mognare och betydligt tuffare än den i hemlandet Sverige.

"Vi vill vara där det är som tuffast, på de stora marknaderna där man kan få ut så mycket som möjligt av Facebook", säger Jimmy Jakobsson. 

Lokalerna är fixade och bolaget är på plats i form av personal. Under hösten kommer ett antal britter att rekryteras till satsningen.

Storbritannien är ingen främmande marknad för Ingager som redan har ett antal brittiska kunder. Bland annat smoothie-företaget Innocent som ägs av Coca-Cola. 

"Vi tycker att vi hittat en nisch som gör att vi är en stark konkurrent som kan knyta till oss namnstarka kunder". 

Ingager arbetar med marknadsföring och annonser genom att skapa innehåll för Facebook och Instagram. Bland kunderna återfinns bland annat BMW, ATG och Mathem. Inte heller att förglömma sociala medie-starka klockkungen Daniel Wellington som visade en omsättning på 2 miljarder förra året. 

Jimmy Jakobsson beskriver den europeiska Facebook-marknaden som "mättad" och spår att Facebook kommer att försöka få folk att spendera mer tid på plattformen. Han pekar på hur möjligheterna på sociala medier blivit otroligt mycket större sedan Ingager startade 2011. 

"Mer databaserat. Det är mer komplicerat, men enklare för oss att nå rätt människor. Samtidigt blir kraven på innehåll högre och användarna blir mer bortskämda, säger Jimmy Jakobsson och hänvisar till efterfrågan på aktualitet och kvalitet.

Det kan bli aktuellt att expandera till fler länder, men nu ligger fokus på Storbritannien och företaget känner sig långt ifrån klara i Tyskland. 

"Vi växer på samtliga marknader och räknar med att landa på 140 miljoner i omsättning i år". 

Ingager har inte tagit in något externt kapital, men Jimmy Jakobsson utesluter inte att det kan bli aktuellt för fortsatt tillväxt, även om han ser risker. 

Det finns brist på personer som matchar kraven på kompetens, vilket gör att de anställda utbildas av företaget. 

"Man kan växa för fort också. Utmaningen är att om ett bolag som Ingager växer för fort så är risken att vi tappar kompetens". 

Läs mer