Cristina Stenbecks hyllning till Sverige – och pik mot Spotify

Breakit - Cristina Stenbecks hyllning till Sverige – och pik mot Spotify
FOTO: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT. Till höger: Pressbild.
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Cristina Stenbeck diskuterade ett samarbete med Spotify avseende tillväxtmarknader – men fick nobben.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Tidigare i veckan stod det klart att mobilperatören Telia Sonera kliver in som minoritetsägare i musikbolaget Spotify, med en ägarnadel på 1,4 procent.

Bolagen kommunierade samtidigt ut att de planerar olika former av strategiska samarbeten.

Men Telia Sonera är inte den enda svenska aktören i branschen som har övervägt att samarbeta med musiktjänsten.

På musik- och teknikkonferensen Symposium i Stockholm berättade investmentbolaget Kinneviks ordförande Cristina Stenbeck, som indirekt kontrollerar operatörsjättarna Millicom och Tele2, om den respons hon fick från Spotify-grundarna när hon tidigare ville inleda ett samarbete avseende tillväxtmarknader.

”De sa till mig att: ’Det är kul att se att du är så passionerad, Cristina. Och det är kul att se du bygger bolag i Nigeria, Tanzania, Colombia och Ryssland. Men så länge du inte vinner USA, Storbritannien och Tyskland så kommer du aldrig att kunna vinna världen’”, sade Cristina Stenbeck medan Spotify-grundaren Daniel Ek satt i publiken och lyssnade.

”Men en sak ska jag säga. Av våra 12 miljarder dollar så kommer 6 miljarder idag från marknader som förmodligen inte inkluderas i de flestas planer", fortsatte hon.

Mer än hälften av Kinneviksfärens, via företag som telekombolaget Millicom, radannonssajten Avito, riskkapitalbolaget Rocket Internet med flera, kommer idag från länder i Latinaamerika, Östeuropa, Afrika och Asien.

På hemmaplan är Stenbeckfamiljen kanske främst kända för sina innehav i bolag som Tele2 och MTG – och som familjen som spräckte tv-monopolet.

42 procent av portföljen utgörs idag av mobil- och kommunikationsbolag.

”Det gör mig stolt att vi kan vara aktiva både hemma och på för oss avlägsna platser. Det kanske är dags att vi tar fram kartan och börjar tänka att, ja, vi kan starta vår verksamhet i Sverige, men samtidigt snabbt nå ut med vår svenskhet i världen och skapa hållbara affärer", säger Cristina Stenbeck.

”Den svenska flaggan upplevs universellt som någonting positivt och tilltalande", sa hon på Symposium.

Kinneviks innehav:

Läs fler artiklar
LÄS MER