Instagram-annonser till Sverige - modebloggare kan få en tuff höst

Breakit - Instagram-annonser till Sverige - modebloggare kan få en tuff höst

Modebloggaren och Instagram-profilen Kenza Zouten. FOTO: FREDRIK SANDBERG / TT

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

I höst lanseras möjligheten att prickskjuta med kampanjer mot de 2,5 miljoner svenskar som använder tjänsten varje dag, enligt uppgift till Breakit. Det kan innebära att de kändisar som idag säljer sponsrade inlägg tappar intäkter.

Den omåttligt populära fotoappen ska rulla ut sin annonslösning på bred front efter sommaren.

Här i landet förekommer det sedan ett par år tillbaka redan köpta inlägg på Instagram. Då handlar det dock om företag som hör av sig till bloggare och andra kändisar och betalar dem för att ladda upp bilder med ett visst budskap.

Företaget Instagram deltar då inte i affären.

Det är dock på väg att förändras. Instagrams ägare Facebook arbetar intensivt med att bygga in annonslösningar i fotoappen för att kunna tjäna pengar på den.

Enligt personer med insyn i frågan som vi har pratat med kommer Instagram-annonsering att rullas ut på bred front i Sverige under hösten, senast i fjärde kvartalet. I de nya annonslösningarna ska det gå att köpa och mäta annonser på samma sätt som det i dag går att göra i Facebook-appen.

Våra källor uppger att appen nu har 2,5 miljoner aktiva användare i Sverige varje dag.

Kristina Juhlin, digitalchef på mediebyrån Carat, säger att intresset för att börja marknadsföra sig på Instagram är väldigt stort bland annonsörer.

“Det gäller framför allt våra kunder inom till exempel mat, resor och familjeaktiviteter. Instagram fungerar bra som inspirationskanal för annonsörer vars produkter blir bra på bild”, säger hon.

Kristina Juhlin betonar också vikten av att kunna mäta annonsernas effekt mer exakt via Facebooks köpsystem.

“Du får en helt annan kontroll över ditt medieköp i och med att du själv styr innehållet, i stället för att låta någon annan skapa det. Dessutom får du ju mycket mer exakta räckviddsmått och en helt annan mätbarhet”, säger hon.

Förändringen kan innebär ett bakslag för de modebloggare och andra Instagram-profiler som i dag tjänar stora summor på att sälja sponsrade inlägg i appen.

Detta eftersom det i praktiken kommer gå att prickskjuta med annonser mot exakt samma publik som bloggaren i fråga har - utan att gå via bloggaren.

“På det här sättet kan du nå Kenzas (en av Sveriges största bloggare) publik utan att behöva be henne lägga upp något. Det innebär inte att hon förlorar alla sina intäkter från Instagram, en del vill fortfarande associeras med en viss profil. Men annonsörerna får fler alternativ och kan välja bort bloggarna om de vill”, säger en person med insyn i Instagrams planer.

Läs fler artiklar
LÄS MER