Sök

Full fart framåt för Carl Friedrik – bröderna Oppermann säljer väskor för miljoner

Carl Friedrik

Mattis och Niklas Oppermann samt ryggsäck från den nya kollektionen.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Bröderna Oppermann från Norrköping säljer läderväskor för miljontals kronor på nätet. Nyckeln till framgångarna har varit att göra sig av med mellanhänderna – och pressa priserna.
"Vi har fått en väldigt bra start", säger Mattis Oppermann.

När Niklas Oppermann skulle köpa en datorväska till sin bror Mattis gick han bet – de var antingen för fula eller för dyra.

Lösningen blev att dra igång ett eget väskföretag. 

För fem år sedan lanserade bröderna företaget Oppermann – ett bolag som specialiserar sig på moderna läderprodukter inom väskor, fodral och plånböcker. Under förra året omsatte det Londonbaserade bolaget, som i maj bytte namn till Carl Friedrik, närmare 10 miljoner kronor. I år väntas omsättningen landa på det tredubbla.

"Vi har fått en väldigt bra start", säger Mattis Oppermann. 

Större delen av Carl Friedriks försäljning sker idag via nätet, men bröderna har även öppnat en fysisk butik i centrala London, där de också bor. Att de öppnat butik grundas främst i att de upplever att många kunder vill se, känna och lukta på läderprodukterna innan de handlar. 

Att det blev just London beror delvis på att bröderna, som kommer från Norrköping, pluggade där.  

"Det är på kartan med fler fysiska butiker, som butiker i de större städerna där våra kunder finns", säger Mattis Oppermann, och pekar på New York, Berlin, Stockholm och Oslo som potentiella städer.

Bröderna påbörjade försäljningen av sina väskor i slutet av 2012. Inledningsvis såldes produkterna via ett 20-tal återförsäljare i Europa och USA. En fabrik i Indien, som kunde förverkliga deras design och matchade deras krav på kvalitét, stod för produktionen.

Affärerna gick helt okej – men de var inte nöjda. 

"Om vi betalar 50 pund för att tillverka en väska betalar återförsäljaren 100 pund och säljer den sedan för 300. Påslaget gör inte produkten bättre och gynnar inte våra kunder", förklarar Mattis Oppermann. 

För tre år sedan svängde de därför om affärsmodellen och började att sälja direkt mot slutkund via nätet. Produkterna, som för stunden riktar sig mot män, skeppas nu över hela världen. Den största marknaden är Storbritannien, följt av USA. 

"Nu kan vi erbjuda bra kvalitét till ett rimligare pris och direktkontakten med kunderna ger oss fördelar. Nu ger de oss feedback så att vi kan utvecklas", säger Mattis Oppermann. 

Grundarna har finansierat bolaget med egna sparpengar och ett banklån på 1 miljon kronor. Inom kort kommer personalstyrkan, med bröderna inräknade, att öka från fem till sju personer. 

I dag landar resultatet mer eller mindre runt nollsträcket.

"Vi kan ta ut lön så vi klarar oss. Vi har gått med förlust i början vilket vi räknade med, och satsar nu för att växa", säger Mattis Oppermann. 

För stunden finns inga planer på att lämna London, som de anser är en bra grogrund för entreprenörer.  

"Man får hjälp av många andra som befinner sig i samma situation. Det är lätt att bygga nätverk". 

Mattis Oppermann pekar på fortsatt tillväxt som den största utmaningen framöver. Det gäller att träffa rätt i produktlanseringarna och satsa på rätt kategorier – konkurrensen inom modeindustrin är benhård. 

Läs mer