Sök

Så vill Blockbuster spöa Netflix i Sverige: "Finns hål i marknaden"

BlockbusterFilm

Casper Hald, vd för Blockbuster. Foto: Torben Klint

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Blockbuster tar upp kampen på den nordiska streamingmarknaden – och tänker vinna med sin snabbhet.
"Filmerna vi har kommer direkt från bion", säger Blockbusters vd Casper Hald.

Att vara snabbare är konkurrenterna är ofta nyckeln till framgång – och det är så streamingtjänsten Blockbuster tänker vinna tittare från jättar som Netflix och HBO. 

I dag, onsdag, gör det danska bolaget sitt första drag för att slå sig in på den nordiska marknaden och lanserar sin plattform i Sverige, Norge och Finland. 

"Transformationen till det nya Blockbuster har blivit framgångsrik och vi känner att det naturliga nästa steget är att bli nordiska", säger Casper Hald som är vd för Blockbuster. 

Med det syftar han på förändringen när de danska rättigheterna till varumärket Blockbuster, som var USA.s största hyrkedja för film, såldes till operatören TDC som 2014 lanserade en hyr- och köptjänst för film och serier.  

Sedan dess har man knutit 300.000 betalande kunder till sig och erbjuder ett utbud på över 8.000 filmtitlar och 350 säsonger serier.

Nu har Blockbuster köpt rättigheterna till varumärket i hela Norden och lanserat 4.500 filmtitlar i Sverige. Det rör sig både om äldre och nyare titlar inom prisramen 9-49 kronor, och utbudet kommer kompletteras med fler filmer och serier framöver. 

Konceptet går ut på att användarna betalar per film och därför inte knyts till ett abonnemang.

Blockbuster har gett sig in på en tuff marknad där streamingjättar som Netflix, HBO och Viaplay har Sverige i ett järngrepp. Casper Hald är dock inte så orolig över konkurrensen, då han menar att Blockbuster kommer att vinna på sin snabbhet. 

"Filmerna vi har kommer direkt från bion. Efter kanske ett år på Blockbuster är de tillgängliga på Netflix och HBO. Vi ser dem inte nödvändigtvis som konkurrenter, det vi konkurerar om är användarnas tid". 

Nycklen till att kunna erbjuda rykande färsta titlar är samarbetet med över 50 produktionsbolag och studios där aktörer som Disney, Fox och Warner ingår. 

Blockbuster delar intäkterna med producenterna, hur mycket beror på innehållet, men större delen av intäkterna går tillbaka till bolagen.  

"Vi behöver skala upp och det är därför vi är ambitiösa i våra mål och strategi", säger Casper Hald om målet att inom 2-3 år vara den plattform där var fjärde film i Norden laddas ned. 

Blockbuster ägs och finansieras av TDC, Danmarks motsvarighet till Telia. 

"Vi är väldigt glada över att vara en del av TDC men vi driver det här som en startup", säger Casper Hald – som dock poängterar att det är skönt med ett "skyddsnät". 

I dag är innehållet tillgängligt på desktop och Sony PlayStation 4. Efter sommaren kommer kunderna även att kunna titta genom IOS, Android och appar genom Smart TV.  

När tillgängligheten ökar, och storfilmerna släpps efter sommaren, kommer en större marknadsföringkampanj att ske. 

På frågan om det finns några utpräglade konkurrenter lyfter Casper Hald Googles och Apples tjänster, men pekar även på styrkan i att vara en nordisk aktör med uppbackning från både TDC och de stora produktionsbolagen. 

Trots att Blockbuster behöver sno användare från streamingjättar som Netflix och HBO är Casper Hald tacksam över deras existens.  Han menar att det överhuvudtaget inte skulle finnas en marknad för Blockbuster om de inte krattat manegen för streamingmarknaden. 

"Teknologin är nu så utvecklad att du lätt kan streama till hög kvalitet. Alla streamar nu". 

Blockbuster har gett sig in i marknaden på lång sikt och under de senaste åren har i stort ett alla intäkter gått till utveckling. Casper Hald menar att intresset i Danmark tyder på att konceptet kommer att fungera även i Sverige. 

"Om vi klarar vårt mål och kan ha en marknadsandel på 25 procent, då hoppas jag verkligen att vi kan tjäna bra pengar för producenterna och oss själva". 

Läs mer