Sök

Gårdssällskapet började med dörrknackning – nu vill de bygga en e-handelssuccé

Från vänster: Björn Malmqvist, Kenny von Walden och Petter Olander. Foto: Björn Wilde.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Gårdssällskapet vill ta närproducerat kött hem till dörren – i hela Sverige.


Gårdssällskapets devis är enkel: ät bättre kött, mer sällan. Allt kött Gårdssällskapet säljer är Krav-märkt och kommer från gårdar i norra Uppland och södra Dalarna.

“Vi vill ersätta alternativet att åka ut till en bonde en helg och köpa en kvarts eller åttondels kossa som man stoppar i frysen. Vi levererar mindre mängder med lagom intervall så att kunderna kan ha köttet i kylen”, förklarar Petter Olander som tillsammans med Björn Malmqvist och Kenny von Walden drog igång verksamheten 2013.

Sedan starten också en och annan stockholmare nappat på erbjudandet.

“I Bromma har ett av tre villahushåll handlat av oss någon gång. Vi kan våra gator”, konstaterar Petter Olander, som beskriver grundartrion som “surjämtar som landat i Stockholm”.

Själv har han pluggat ekonomi vid Stockholms universitet.

“Vi började dra igång det här när alla var färdiga med universitet. Men ingen av oss hade gjort något köttrelaterat innan – vi har inte direkt stått och gjort korv.”

Förra året landade omsättningen på knappt 20 miljoner kronor.

“Lärdomen hittills är att det lönar sig med bra kundrelationer. Vi jobbar tajt med våra kunder och pratar med dem hela tiden och får feedback”, säger Petter Olander.

När Breakit ringer några dagar före midsommar sitter han i en skåpbil på väg ut till kunder.

“Jag kom hem halv elva igår. Nu inför midsommar är det många som ändrar leveransdag”, säger han när vi pratas vid morgonen efter.

Det går redan i dag att beställa kött direkt från företagets sajt, en kanal som genererar en femtedel av Gårdssällskapets försäljning.

Resten skapas genom en mer analog metod: dörrknackning.

“Tanken är att vända på de siffrorna”, säger Petter Olander.

Nyligen fick Gårdssällskapet in nytt ägande i form av Nordic etail, ett företag som nischar sig på att köpa in sig i och utveckla unga e-handelsbolag. Affären innebär att Nordic etail investerar både i form av it-konsulttimmar och kapital. Gårdssällskapet värderades i samband med det här till 25 miljoner kronor.

Planen är att sjösätta en ny e-handelsplattform i höst.

“Vi är bra på kött och de är väldigt rutinerade på e-handel och skalbarhet. Vi har jobbat ihop i några månader och kompletterar varandra bra, samtidigt som mycket är nytt både för oss och dem. Det här är ingen massproducerad produkt – varje ko och gris är unik och flödet skiljer sig från hur det brukar se ut för e-handlare”, säger Petter Olander, som berättar att nästa stora milstolpe är att nå 100 miljoner kronor i omsättning.

Men utmaningarna kring att växa handlar inte bara om logistik.

Ambitionen att bli ett fullfjädrat och rikstäckande e-handelsbolag betyder också att nära till gården-känslan – med medarbetare i hängselbyxor och flanellskjortor som knackar på dörren – behöver följa med till mobilen eller datorn.

“Det gäller att bygga sajten så att den känns personlig och ställa relevanta frågor som gör att kunden känner att den hittar rätt”, säger Petter Olander.

Han vill också lägga mer krut på att erbjuda gårdsbesök och ersätta dagens dörrknackare med serviceteam som åker ut och träffar kunder.

Petter Olander känner sig trygg i planen.

“Vi ska vara lokala och nära där vi verkar och så länge vår service och storyn bakom köttet finns kvar kommer också det unika med oss att göra det.”

Läs mer