Från toppjobb på Klarna till miljardaffärer – Mathias Hedlund flyger fram

Breakit - Från toppjobb på Klarna till miljardaffärer – Mathias Hedlund flyger fram
Mathias Hedlund. Foto: Towe Boström
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

När det började kännas för trångt på Klarna lämnade Mathias Hedlund sitt toppjobb för att istället guida resetjänsten Etraveli genom ett digitalt skifte.
Nu har bolaget genomgått sin andra miljardförsäljning under Hedlunds tid som vd.
"Vi spelar i Champions League och kanske till och med vinner i år”, säger han.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Klockan ska strax slå nio när Mathias Hedlund, med frukostpåsen i handen, kliver in i hissen i lokalen på Drottninggatan där Flygresor.se huserar. Dagen innan, i tisdags, stod det klart att riskkapitaljätten CVC köpt upp resebolaget Etraveli, där Hedlund är vd sedan tre år tillbaka, för den svindlande summan 5 miljarder kronor. 

"Det har varit mycket, men snart får man semster", säger Hedlund på väg upp till Flygresor.se, som ägs av Etraveli sedan 2014.

Det här är andra gången på relativt kort tid som han upplever en miljardförsäljning under sin tid som vd för Etraveli. För drygt två år sedan sålde den tidigare ägaren Segulah samma bolag till ProSieben. 

Den gången låg prislappen på 2,2 miljarder kronor för bolaget, som startade som ett litet puttrande online-företag år 2000 i Uppsala, under namnet Seat24. 

"Det har blivit lite intensivare här än jag trodde", säger han med ett snett leende.

Etraveli har sedan grundandet haft en turbulent resa. Den första externa finansiella ägaren, norska Norvestor, slog tidigt ihop företaget med Svenska Resegruppen och samlade flera mindre nordiska aktörer under sitt paraply. 

När Mathias Hedlund klev in som vd 2014 hade vinsten i bolaget dock minskat kraftigt i takt med att huvudverksamheten som resebyrå tappat i vinstmarginal i samband med att jämförelsesajter som Flygresor.se och Momondo vuxit. 

Trots det valde Mathias Hedlund att lämna sin dåvarnde roll som operativ chef på betaltjänsten Klarna.

I dag är han glad över att ha arbetat så nära Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski. 

"Jag har lärt mig jättemycket från Sebastian – och han är ändå tio år yngre än mig. Sebastian är begåvad och förenar vision med detaljer."

Men de kom ändå till en punkt när samarbetet inte längre fungerade – och Hedlund valde att gå vidare.

”Att jobba nära en entreprenör som är både vd, ägare och grundare blir lite trångt för en person som mig. I en sådan miljö kan jag inte göra det jag tror på, även om man delar mycket. Då kommer man tlll en punkt från min och deras sida när det inte fungerar", säger Mathias Hedlund. 

Därför hoppade han av och hamnade istället hos Etraveli, där han redan suttit i styrelsen sedan 2010. Ägaren Segulah kände att deras investering stod och stampade och ville se ett vd-byte. 

Hedlund hade som styrelseledamot tidigare deklarerat sin frustration över att Etraveli inte tog tillvara på alla de möjligheter han själv såg.

"Eftersom jag uttryckt mina synpunkter tyckte de att jag kunde göra det själv, och då fick jag leva upp till det", berättar Hedlund. 

Han såg snart att bolagets situation var mer ansträngd än han först trott – men det fanns också mycket kompetens och förändringsvilja att bygga vidare på. Nu var det nödvändigt att hitta en affärsmodell som kunde konkurrera globalt och med jämförelsesajter som samlar många aktörer och pressar priserna på resemarknaden. 

I januari 2014 meddelade Etraveli att man köpt upp bolaget bakom Flygresor.se. 

"Etraveli var ingen säker succé. Det var en jobbig period för bolaget att ställa om till en ny tuffare verklighet. När man byggde på rätt individer och flyttade undan andra fanns det dock en bra grogrund", säger Mathias Hedlund. 

Under Hedlunds tid som vd har bolaget växt med 40 procent varje år och omsätter i dag närmare 2 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på nästan 350 miljoner kronor före avskrivnngar under förra året. 

"Etraveli 2014 var ett bolag som var väldigt annorlunda mot Klarna, där ambitionen behövde höjas och en tävlingslust som inte riktigt fanns behövde kopplas in", säger Mathias Hedlund, som under vårt samtal spottar ur sig sportreferenser på löpande band.

Inom resesektorn är konkurrensen stenhård och marginalerna små. Etraveli växer snabbt och är i dag trea i Europa inom sin sektor. Nu är företaget verksamt i 46 länder på 5 kontinenter, och deras storlek på den globala marknaden är avgörande för överlevnad, menar vd:n. 

”Nyckeln för oss är att klara av att höja intäkterna och sänka kostnaderna så att vi har råd att erbjuda den billigaste flygresan. Vi måste fortsätta vara bäst, för det kommer finnas plats för färre spelare på marknaden”. 

Han beskriver modellen han implementerat på Etraveli som "hårduppstyrd" i strategi, med en tydlig och kommunicerad företagskultur där beslut fattas långt nere i organisationen. Något som gör att Etraveli kan öka takten i beslutsfattandet och växa snabbare. 

Visst blir det fel ibland. Men hellre 8 av 10 korrekta beslut än enbart tre där alla faller väl ut, om Hedlund får välja – så länge du är snabb att hitta och korrigera felen. 

Men han vill ändå inte beskriva sig som en risktagare. 

”Jag är en ganska försiktig general. Om du saknar hängslen och livrem på några beslut av tusen ser jag det inte som risktagande”. 

Trots att bolaget fått in två nya ägare på mindre än tre år tycker inte Hedlund att det påverkar strategin nämnvärt. 

"De vill stödja i grunden och tillföra något. Det är inte så att det kommit en Gud ovanfrån som pekar vänster när vi springer till höger". 

När Mathias Hedlund får frågan om han någonsin tvekat över bolagets riktning blir han tyst en lång stund. 

"Nej, vi satte strategin tidigt, men som organisation presterar vi inte på topp varje dag. Det är som min sons tennistävlingar, ibland vinner han och ibland förlorar han. Om han gör sitt bästa är det viktigast, och det är samma med organisationer". 

Nu siktar Etraveli och nya ägaren CVC på ytterligare expansion genom förvärv utanför Europa.

”Varför är vissa fotbollslag bättre? För att de tränar hårdare och har bättre spelare, de satsar större."

"Nu spelar vi i Champions League och kanske till och med vinner i år”. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel