Sök

Det räcker inte att vara nyskapande – usla värderingar sänker Uber

UberSkandalerna på Uber

Digge Zetterberg Odh t.v, Travis Kalanick t.h. Foto: Privat / TT

Digge Zetterberg Odh

Digge Zetterberg Odh

Krönikör

När Uber lanserades hyllades företaget för dess nyskapande och smidiga tjänst – men nu har frånvaron av värderingar kommit ikapp dem och skandalerna duggar tätt, skriver Digge Zetterberg Odh i en krönika.

I en bransch där alla slåss om de bästa talangerna lever Uber, sin höga värdering till trots, farligt. Att bolagets grundare och VD Travis Kalanick nu tvingas bort från sin post är inte förvånande, vem vill jobba för en omogen chef som bryr sig mer om pengar än att ta tag i sexismen i sin egna organisation?

Det som rimligen borde svida allra hårdast för Travis Kalanick är de berättelser som hans medarbetare gått ut med. En tidigare anställd skrev ett utförligt blogginlägg om arbetsförhållanden på Uber, och hur hon rapporterat flertalet sexistiska incidenter till företagets HR-avdelning som inte velat agera då den utpekade ansågs vara en viktig medarbetare, och därmed för värdefull för att varnas. 

Och sedan har det rullat på. En annan kvinna publicerade skärmdumpar från en mejlkonversation med en rekryterare från Uber som svarade på hennes tvekan inför att börja på ett företag med ett sådant dåligt rykte med att ”hela tech-branschen ju är sexistisk”.

Då folk protesterade mot Trumps inreseförbud var det flertalet taxibolag om aktivt deltog i protesterna, medan Uber gick ut och meddelade att man kunde använda deras tjänst utan det extra påslag som annars tillkommer vid hög efterfrågan. Detta tolkades av många som opportunistiskt av Uber och kampanjen #DeleteUber spred sig som en löpeld i sociala medier.

Och som en sorts grädde på moset har Travis Kalanick också fångats på film då han skäller ut en Uber-chaufför som diskuterar förarnas lönesättning med honom. 

Efter en vår där skandalerna har avlöst varandra kan Uber enligt CNBC ha tappat så mycket som 10 miljarder i aktievärde. Scott Galloway, ekonomiprofessor vid NYU sa nyligen att det ur ett aktieägarperspektiv är en dålig idé att låta bröliga college-killar driva ett företag, och Uber har gång på gång visat brist på omdöme och god företagskultur. 

I en undersökning där företags egna anställda värderar arbetskulturen hamnar Uber långt efter konkurrenter så som Dropbox och Airbnb. 

Det är inte bara från Uber det kommer rapporter om sexism och dålig arbetskultur- tidigare medarbetare från GitHub och Amazon har också trätt fram och ifrågasatt sina tidigare arbetsplatsers företagskulturer. Och när sådana här berättelser börjar florera på nätet är man illa ute som arbetsgivare. Vilken anställd kommer stolt prata om Uber när halva internet består av berättelser som är allt annat än stolta? 

Så nog är det dags för Silicon Valley och deras mega-framgångsrika företag att inte bara jaga en hög värdering, utan lägga lika mycket tid på sina värderingar. I fallet Uber är det uppenbart att fokus legat mer på att hämta in pengar, sno förare från sina konkurrenter och att växa snabbt och mindre på att bygga ett företag där de anställda trivs. 

Du kan ha världens mest innovativa produkt eller tjänst men om du inte lägger lika mycket kraft på att jaga pengar som på att bygga en sund företagskultur kommer du i slutändan aldrig kunna attrahera och behålla rätt talanger, och utan de rätta talangerna kommer du aldrig att vinna. 

Detsamma gäller relationen till kunden som snabbt kan slå om då företagets brist på värderingar blir tydliga. American Apparels uppång och fall på den svenska marknaden är ett tydligt exempel, och om Uber inte får sin kultur på plats nu när Travis Kalanicks är ute ur bilden kan de komma att bli nästa offer.

Digge Zetterberg Odh
Ny krönikör på Breakit. Hon skriver om talangutveckling och företagskultur, och jobbar till vardags på digitalbyrån Making Waves/Great Works

Läs mer