Spotifys senaste drag – testar sponsrade låtar i sina spellistor

Breakit - Spotifys senaste drag – testar sponsrade låtar i sina spellistor
Fanni Olin Dahl/TT.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Spotify testar ett nytt annonsgrepp där skivbolagen får betala för att få in sina låtar i de populäraste spellistorna.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Förra veckan landade Spotifys färska årsredovisning som vittnade om dystra resultatsiffror för streamingjätten – närmare bestämt en förlust på 5,3 miljarder kronor under förra året.

Bolaget omsatte under samma period 28,6 miljarder kronor.

I dagsläget kommer närmare 90 procent av Spotifys omsättning från bolagets betalande prenumeranter. Detta trots att majoriteten av Spotifys användare lyssnar på musik via den annonsfinansierade versionen.

För att konkretisera: Enligt Music Business Worldwide  genererar Spotifys 78 miljoner gratisanvändare i snitt knappt 3 kronor per användare och månad.

Men den siffran hoppas Spotify nu kunna öka med hjälp av en ny annonsmodell. Enligt sajten Techcrunch testar Spotify just nu ett grepp där skivbolag kan betala för att ha "sponsrade låtar" på Spotifys populära spellistor.

Spotify bekräftar uppgifterna för Techcrunch.

Exakt hur streamingjätten tar betalt av skivbolagen – om man exempelvis betalar per lyssning eller betalar en fast kostand för att finnas med på listan – framgår däremot inte.

Satsningen går bra, uppger Spotify-källor till Techcrunch, och sponsrade sånger kan komma att bli ett bestående inslag – men bara på den annonsbaserade versionen. 

Läs fler artiklar
LÄS MER