Breakit - Mitt galna skvaller om bolaget proffsen ratar och börsen älskar
Stefan Lundell, medgrundare Breakit.

Mitt galna skvaller om bolaget proffsen ratar och börsen älskar

Stefan Lundell
Stefan Lundell
16 jun 2017, kl 14:23

Stefan Lundell avslöjar den okända storyn om börsraketen Boozt.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
16 jun 2017, kl 14:23

”Helt galet” – det var den spontana reaktionen när jag berättade mitt senaste techskvaller för min favoritbankir igår.

Nu får ni också veta. Så här: 

När Boozt noterades för två veckor sedan var teckningskursen 62 kronor och idag handlas aktien till omkring 86 kronor. Det innebär att bolaget värderas till 3,5 gånger omsättningen och 380 gånger vinsten. 

Det tyckte jag kändes som en rätt aggressiv värdering redan innan jag skvallrade med två personer med god insyn i Boozt. Efter de samtalen känns värdet om möjligt ännu mer maxat.

Enligt de här källorna körde ägarna nämligen en så kallad ”dual track” i Boozt innan det definitiva beslutet togs om en börsnotering. Det innebär konkret att Boozt-gänget sökt upp andra potentiella köpare av bolaget samtidigt som noteringen förbereddes. En rad riskkapitalbolag visade, enligt mina uppgiftslämnare, också ett seriöst intresse.

Men förhandlingarna rann ut i sanden. Orsak – riskkapitalisterna tyckte priset var alldeles för högt. De högsta buden låg på runt 50 kronor per Boozt-aktie. Men trots att några av Nordens mest erfarna e-handelsinvesterarna (det är ingen tvekan om att riskapitalisterna som bjöd på Boozt ingår i den gruppen) tyckte att redan 62 kronor var för mycket har kursen efter det rusat med ytterligare över 40 procent. Annorlunda uttryckt – på börsen värderas Boozt just nu drygt 70 procent högre än vad riskkapitalisterna var beredda att bjuda för bolaget innan noteringen (riskkapitalisternas bud på 50 spänn i förhållande till fredagens kurs vid lunchtid som ligger på 86 kronor).

”Helt galet”, var alltså investmentbankirens dom över detta förhållande. Jag är nog benägen att hålla med och tolkar detta som ett nästan övertydligt tecken på att marknaden för den här typen av bolag är överhettad. Håller haussen i sig över sommaren?

Trevlig helg!

Veckans konstigaste: Spotifys bokföringsmiss. Sedan vi igår eftermiddag kunde berätta att musiktjänsten tvingats riva upp sitt bokslut för två år har jag pratat med flera finansproffs. Ingen av dem fattar vad Spotify egentligen sysslat med. I bästa fall är det bara slarv som nu rättas till inför börsnoteringen i höst. I värsta fall återkommer vi med en helt annan story nästa vecka.

Veckans det närmar sig: Mag Interactive. Redan i mars nåddes Breakits redaktion av uppgifter att spelutvecklaren bakom succén Ruzzle var på väg till börsen. Sedan dess har det varit tyst men nu verkar det hända grejer. I veckan noterade vi att bolaget helt oprovocerat gjort en aktiesplit och dessutom biffat upp styrelsen med tungviktaren Michael Hjort. Han är sedan tidigare styrelseordförande i börsnoterade Starbreeze.

Veckans vad har jag missat?: Stefan Lundell. Erkänner direkt – jag fattar inte alls vad en av Europas vassaste techaktieförvaltare, Carl Armfelt, ser i ett bolag som Urb-it. I veckan blev det känt att Swedbanks teknikfond, som Carl Armfelt framgångsrikt rattar, går in som storägare i det förlusttyngda bolaget. Hittills har Urb-it allt kvar att bevisa och det ska bli väldigt spännande att se hur många småsparare som tecknar sig i nyemissionen som görs i samband med börsnoteringen första veckan i juli. Bolagets så kallade "teaser" omvände i alla fall inte mig från tvivlarnas skara.

Veckans babyboom: Familjerna Fritjofsson/Siemiatkowski. Startup-profilerna Louise och Carl Fritjofsson har blivit föräldrar för första gången och Klarna-paret Sebastian och Nina Siemiatkowski har precis fått sitt tredje barn. Grattis!

Veckans sjukdomsinsikt: Attendo. Det ryktas om att den privata vårdjätten har långt gångna planer på att lansera en utmanare till Kry och Min Doktors populära tjänster. Healthtech-segmentet blir allt hetare. Det känns bara som en tidsfråga innan någon av de traditionella aktörerna slukar Kry eller Min Doktor för att snabbt komma upp på banan.

Veckans räddare i nöden: Cristina Stenbeck. Hennes (nåja, hon är i alla fall störst ägare indirekt) klädsajt Zalando rycker nu till undsättning för Karl-Johan Perssons skadeskjutna H&M. Zalando ska hjälpa till att sälja H&M:s varumärke Weekday. Kanske en början på något större samarbete? Oavsett är det fascinerande att följa hur H&M nu på daglig basis jagas av analytiker och ekonomijournalister. Inte omöjligt att familjen till sist tröttnar och köper ut klädjätten från börsen. Den som lever får se.

Veckans bonus: 1000 kronor. I veckan lanserade vi vår nya konferens Insurtech Stockholm. Jobbar du i försäkringsbranschen så är det verkligen ett måste att hänga på här. Är du snabb lovar vår vassa eventchef Diana Demin dessutom tusen spänn i rabatt. Hela programmet och alla detaljer hittar du här!

Nästa veckas nyhet: Sup 46:s nya vd. I veckan kunde vi berätta att startup-huben Sup 46:s vd Jessica Stark fått nytt jobb. I fortsättningen basar hon för Styrelseakademin – kul för henne! Men vem som ska ersätta Jessica på posten som vd för Sup46 är fortfarande oklart. Trots ivrigt grävande i veckan kan vi på Breakit bara berätta att en vd har utsetts och sannolikt presenteras i nästa vecka. Vet du mer – maila!

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel