Sök

E-sportare som spelar i VR – de framtida fitness-förebilderna?

esport

Andjela Kusmuk

Andjela Kusmuk

Krönikör

Bäst före-datumet för nidbilden av e-sportare och gamers som otränade, finniga tonåringar undangömda i föräldrarnas källare har passerat. VR kan vara svaret på hur vi tillintetgör den klichén, men också ett medel för att göra e-sportsupplevelsen tillgänglig för den stora massan.

Det är Dreamhack Winter, en av världens största datorspelsfestivaler. Du rullar in på Elmias parkering i Jönköping och kliver ut för att gå in i de bekanta lokalerna. På vägen förbi kön av förväntansfulla gamers, minns du dig själv stå där med två fulla IKEA-kassar och en julgransslinga som du tagit med för att kunna urskilja din dator från de andras i den mörka D-hallen.

Ett annat minne: Du har på dig en alldeles för stor FILA-tröja med luva och keps på Gamers Paradise, det lokala internetkafét i Malmö, så att ingen ska kunna se att du är tjej. Det var ett annat klimat då och trots att vi inte är i hamn så har tjej-scenen kommit långt från där den en gång var.

Några månader senare får du se ett VR-headset som spås kunna ersätta din e-sportsupplevelse i framtiden.

Aldrig, tänker jag först. Det finns inte en chans att ersätta den känslan. Men sen börjar jag tänka på alla andra, som inte har e-sporten så lättillgänglig och allt som faktiskt kan göras tillgängligt med VR.

VR kan göra e-sporten tillgänglig för alla
Ta alla e-sportfantaster som inte har möjlighet att ta sig till de stora eventen som ett exempel. De tittar på varje match hemma vid datorn eller mobilen, men av ekonomiska skäl kan de inte ta sig till arenorna. Med hjälp av VR kan även de få känna sig som en del av någonting större.

VR som analysverktyg
Tänk om vi kunde låta en coach analysera exakt hur varje enskild spelare rör sig i ett givet ögonblick under en match i Counter-Strike. Om vi kunde samla in data via källor som eye trackers eller VR, cruncha den och urskilja mönster i spelarens beteende, skulle det bli lättare än någonsin att skräddarsy träning på individnivå.

VR i framtiden
Det är sannolikt att vi inom ett decennium kommer att ha lämnat vårt traditionella, stationära spelande och gått över till en mer dynamisk variant av gaming. Jag ser framför mig en kombination av fysisk och psykisk aktivitet, där vi i en virtuell värld tävlar i spelen på ett mer realistiskt sätt: Vi går in i en karaktärs kropp och agerar med krafter vi i verkligheten inte besitter.

Kanske kommer vi, istället för att omnämna gamers som finniga grabbar som spelar World of Warcraft i föräldrarnas källare, i framtiden kunna se dem som de killar och tjejer på gymmet som går in i VR-rummet och äger stället med sin snabbhet, styrka och mentala förmåga.

Gränslösheten i en virtuell vardag kan på sikt komma att konkurrera med vår verklighet, där vi väljer VR framför IRL (in real life).

Andjela Kusmuk är e-sportskrönikör på Breakit. Hon har tidigare arbetat med att bygga upp marknadsföringskanaler och strategiska globala partnerskap på bolag som Ninjas in Pyjamas och Xtrfy samt arbetat på IGN, Aftonbladet E-sport och Dreamhack. Hon är en av grundarna till Area08. Andjela föreläser frekvent inom ämnen relaterade till e-sport och gaming och arbetar idag inom Engagement Management på Netlight samt med podcasten Nordic Gamer. 

Läs mer