Sök

Linda Palmgren: Grymt stolt över att ha lyckats leda danska säljare

United Influencers17 frågorTechledaren svarar

Linda Palmgren, vd för United Influencers. Foto: Press

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Techledare är vana att intervjua och ställa krav på andra. I ett nytt format på Breakit ställer vi i stället dem mot väggen. Person nummer två att svara på våra ledarskapsfrågor är Linda Palmgren, vd för influencernätverket United Influencers.

1. Vad gör företaget du jobbar på?
“United Influencers har samlat Sveriges mest inflytelserika personer i sociala medier under ett tak. Vårt uppdrag är att leverera äkta och meningsfulla relationer mellan konsumenter, influencers och varumärken. Det handlar om att skapa innehåll som mottagaren vill konsumera och på mottagarens villkor. Vilket ställer högre krav på bättre strategier, bättre innehåll och förmågan att distribuera den rätt genom människor men en nära relation till sina följare. Det gör vi genom att analysera uppdraget, rekommendera en strategi utifrån detta där matchning mellan influencers och varumärke är en del av den. Identifiera målsättningar, optimera över tid, mäta utfall och leverera resultat”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.
“Tydlig och visionär, energisk, inspirerande och personlig”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?
“Att finna rätt människor och bygga det bästa teamet. Vilket också innebär att under vägen ge andra mer ansvar och verktyg för att förändra. En förutsättning för att kunna leda en bransch och vara i framkant”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?
“De som kliver in i en chefsroll, är kortsiktiga, enbart vinstfokuserade och saknar empati".

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång United Influencers?
“Att lita mer på min intuition och snabbare ta obekväma beslut”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som ledare?
“Rådet jag fick i ett tidigare uppdrag om att skapa en tydlig hierarki i bolaget. Vilket går helt emot min personlighet och den ledare jag vill lägga vikt vid att vara".

7. Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?
“2007 var jag placerad i Danmark som försäljningsdirektör för SBS Radio Utmaningen var brist på rätt personal och en svårighet att finna duktiga människor som ville stanna i bolaget. Den danska företagskulturen föder många starka individualister och det var inte sällan vi tappade duktiga säljare när konkurrenter erbjöd dem signing fees och köpte över dem. Men trots det lyckades vi".

"Att få möjlighet att bygga en bra kultur och ett bra team under dessa omständigheter är bland det jag är mest stolt över i min karriär. Orsaken till att det fungerade var säkert dels min inställning, jag ville verkligen lyckas, men också ett antal konkreta handlingar: Till exempel att jag satt ihop med teamet rent fysiskt, i stället för att stänga dörren till ett stort fint kontor”.

8. … och den minst lyckade?
“Jag ser sällan saker som mindre lyckade, utan som lärdomar. Det är dessa som har format mig till den person jag är i dag med den kompetens och erfarenhet jag besitter”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. Ni har anlitat managementkonsulter och strukturerat om organisationen tre gånger och rekryterat fler säljare. Lägger du ner, sparkar landschefen eller avgår själv?
Scenariot får mig direkt att vilja ställa en hel del följdfrågor, för att kunna veta svaret. Men generellt så ger jag inte upp i första taget, men beroende på situationen är det också viktigt att våga ta beslut om nedläggning innan för stor skada har skett”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din karriär?
“Att våga välja bort karriären en period för att investera i mig själv och i min familj. Jag lämnade ett vd-jobb två veckor innan vi fick vår dotter och jag gick på mammaledighet, utan att veta vad nästa steg i livet skulle bli. Det kan låta som ett enkelt val men för mig var det som att hoppa rakt utför ett stup. Men med beslutet kom också en stor portion ödmjukhet inför framtiden och en sund distans till vad som är viktigt i livet. Detta har verkligen stärkt mig som ledare".

11. Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?
“Jag blir fokuserad och rationell. På köpet kommer nog att jag i det läget inte är en särskilt bra lyssnare. Det händer säkert oftare än jag tror själv. Viktigt för mig är att försöka balansera det genom att vara öppen och ärlig med sina medarbetare”.

12. Ett till scenario: 2017 blir första året då du kan plocka ut en miljonutdelning. Vad blir det första du köper?
“Champagne till teamet. Och även till min blivande man som supportar och gör det möjligt för mig att lägga så pass mycket tid som jag gör på jobbet”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord. Hur firar ni?
“Ordentligt! Vi firar i stort och i smått. Men ett riktigt stort rekord kanske firas med en teamresa till Familjen Parneviks hus i Florida”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?
“Det faktum att vi aldrig är bättre än vad vi var igår och att vi är mitt i en pågående utmaning och utveckling som kräver det bästa teamet, fullt fokus, innovation, kreativitet och hårt arbete".

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?
“Tiden. Ur två aspekter. Dels tar det lång tid att driva igenom en branschförändring. Den andra aspekten är att vi människor verkligen värdesätter vår tid. När man försöker sälja en produkt eller tjänst till någon är det intressant att fråga sig: Vem är jag som ber dig att ta dig den tiden? Varumärken måste vara ärliga mot sig själva och veta varför man ska köpa av dem”.

“Alltför många varumärken lägger alldeles för mycket annonspengar fortsatt i print, tv, utomhusreklam, bannerannonser och så vidare. Jag tror inte att det är värt det för den distribution de investerar i. Det finns inga genvägar om du vill bygga en stark relation med din målgrupp. Och om du vill lyckas med influencer marketing krävs det handpåläggning och en större förståelse för kommunikation, strategier och bra innehåll. 

“Vi erbjuder en enorm trygghet för våra kunder genom att ha exklusiva avtal med våra profiler. Vi har tät dialog och stark relation till alla och kan därför rekommendera dessa till passande uppdrag och varumärken. Detta ger också en trygghet i kvalitet och utförande. Så vår största utmaning handlar helt enkelt om att leva upp till kraven som premiumleverantör, så att människor verkligen tycker att det är värt att lägga tid på att ta del av det innehåll vi skapar. Helt enkelt lägga fokus på smart marketing för att utmana tiden".

16. Vad gör du om tio år?
“Jag är så mycket här och nu i det uppdrag jag har, vilket krävs för att ha rätt fokus, så det är en klurig fråga för mig. Kanske är jag både styrelseordförande i United Influencers och leder vår globala verksamhet. Oavsett vad så har jag gärna fler styrelseuppdrag. Framförallt kommer jag göra det jag tycker är fortsatt utvecklande och riktigt kul".

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och vad vill du veta?
“Gary Vaynerchuk, amerikansk entreprenör och författare till flera bästsäljande böcker om digital marknadsföring. Han har gått den långa vägen och precis som jag bottnar han i försäljning och kommunikation".

"Han har tagit sig an den digitala transformationen på ett sådant självklart sätt och visar, även om det inte är någon nyhet, att sociala medier är en stor del av våra liv. Det jag vill veta är: Hur lyckas han gång på gång identifiera de nya uppstickarna på området och finna affärsmässigheten i dessa innan alla andra?”

Läs mer