Sök

Här är Instagrams reklam-märkning för influencers (och därför är den en stor grej)

InstagramMetainfluencers

Alexandra "Kissie" Nilsson, Kenza Zouiten och Isabella Löwengrip är några av Sveriges största influencers – födda ur bloggboomen på 00-talet. Foto: Jessica Gow, Claudio Bresciani och Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så vill Instagram rädda sina stjärnor från att bli stämda för smygreklam.


Annonsörerna tycks älska det. De stora profilerna likaså. Men för konsumenterna är Instagram en djungel när det kommer till köpta inlägg.

De stora Instagramprofilerna kan ta hundratusentals kronor för att lägga upp bilder som har till syfte att sälja en viss produkt. Men många märker knappt ut att det handlar om reklam, vilket är ett solklart brott mot den svenska marknadsföringslagen. 

En del profiler använder hashtags som #ad eller ord som collaboration sist i inlägget, vilket knappast är tillräckligt enligt svensk lag.

Såhär ser det till exempel ut när Lisa Tellbe säljer sitt flöde.

 

Liknande fall har fått svenska myndigheter att agera. I höstas stämde Konsumentombudsmannen sociala medier-profilen Kissie och hennes influencernätverk Tourn just för bristfällig reklammärkning.  Även i USA är myndigheterna på krigsstigen. 

Nu tycks Instagram, något senfärdigt, ta tag i problemet. 

Det är Techcrunch som rapporterar att det Facebook-ägda bolaget testar en funktion som ska låta stjärnor och influencers märka ut reklaminlägg på ett enkelt och enhetligt sätt. Verktyget ska också låta annonsören ta del av viss data över hur inlägget presterar – vilket i sig är en stor grej.

Så här kan det komma att se ut när vilda västern-dagarna på Instagram är över.

Draget är helt logiskt. Seriösa annonsörer vill inte anklagas för att lura konsumenterna, och Instagrams betydligt mer utvecklade kusin Facebook har redan en liknande funktion som används av exempelvis medier som publicerar reklammärkt innehåll. 

Det kan tyckas som en enkel detalj. Men ett verktyg för reklammärkning förändrar vardagen för alla influencers – och kan rädda dem från att bli stämda som Kissie. 

Den största vinnaren är dock kanske vi konsumenter. Om verktyget används på rätt sätt slipper vi undra vad som är reklam och inte. 

Läs mer