Sök

Spotify-veteranen Oskar Serrander ska ratta poddstartupen Acasts USA-expansion

Acast

T.v: Oskar Serrander, ny USA-chef på Acast. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Oskar Serrander, tidigare säljansvarig på Spotify, blir USA-chef på poddbolaget Acast.

Stockholmsbolaget Acast är ett bolag som hjälper folk att tjäna pengar på podcasts. Bolaget tjänar pengar genom att sälja annonser i poddarna som sedan spelas upp i Acasts podcastapp.

Bolaget finns idag i Sverige, Storbritannien och USA.

Nu meddelar Acast i ett pressmeddelande att man hittat en ny person som ska få bolaget att flyga på den amerikanska marknaden.

Oskar Serrander har bland annat haft olika roller inom Spotifys säljorganisation under fem år och kommer senast från amerikanska Iheartradio.

“Podcastingens kraftiga tillväxt de senaste åren har förstärkt min tro på ljudmediet. Acast är den klart mest framåtriktade lösningen jag har stött på i branschen och jag är extremt glad att få vara en del av en så fantastisk grupp ledare och hårtarbetande individer”, säger Oskar Serrander i ett pressmeddelande.

Acast är ett av den svenska techscenens med välfinansierade bolag. För en dryg månad sedan kunde Breakit berätta att Acast tagit in ungefär 30 miljoner kronor från sina ägare – bland annat Bonnier growth media och riskkapitalbolaget Moor. Totalt har bolaget tagit in ungefär 110 miljoner kronor.

Samtidigt som bolaget expanderar på den amerikanska marknaden siktar bolaget mot nya länder. Hittills i år har bolaget lanserats i Australien.

“Vi kommer att lansera på ytterligare två marknader under året. Vår största utmaning nu är egentligen att gasa på i den takt vi önskar. Vi har det fortfarande rätt lätt på konkurrenssidan”, sade Karl Rosander, medgrundare och strategichef på Acast, i en tidigare intervju.

Oskar Serrander tillträder sin nya tjänst första juni.

Läs mer