Sök

Influencers drar in miljoner på sociala medier – kan journalister göra detsamma?

Mediepodden

Foto: Jessica Gow/TT/Martin Ridne / Press

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Influencers drar in miljoner på att berätta om varumärken de gillar - och som betalar för att synas tillsammans med dem. Men skulle också journalister kunna göra samma sak? Jag undrar eftersom jag nyss själv fick frågan.

Jag och Olle Lidbom diskuterar saken vidare i Mediepodden i veckan. För jag blev ganska ställd av frågan. Det var ett företag jag gillar och vars tjänst jag använt länge och gärna berättar om. Men att jag, i mina egna kanaler, skulle annonsmärke en status och få betalt för att länka till dem – är inte det över gränsen? Jag identifierar mig ändå allra mest som journalist, och med det kommer ju en viss integritet.

Samtidigt. I Mediepodden har jag och Olle en rad betalande partners. De är med för att de tycker podden vi gör är viktig och bra och vi har valt dem för att vi tycker deras produkt är relevanta och bra. Vi kan stå för det. Men det är ändå någonting nytt. För första gången är det jag som journalist som har kontakt med företagen, jag som journalist som berättar om företagen. Det skulle vara tabu för tio år sedan, kanske till och med fem år sedan. Men nu har vi inte fått en enda lyssnarreaktion på att det skulle vara problematiskt. Kanske för att man förstår och uppskattar hur vi försöker experimentera med ett format som ska finansiera en journalistisk produkt? 

Ändå reagerar jag häftigt vid tanken på att jag skulle göra samma sak i sociala medier. Alltså använda de kanaler jag byggt upp för att – annonsmärkt – skriva om en produkt jag gillade, eftersom jag fått betalt för det. 

Kanske är det för att sociala medier är så kontextlöst. Att jag, helt apropå, skulle berätta om en vara, utan skydd av en podd, tidning eller vad det nu kan vara, och att det då skulle upplevas... köpt? 

Samtidigt. Samma koncept fungerar för tusentals "influencers" med räckvidd som vida överstiger journalistiska mediers. Så borde vi inte experimentera med det, borde vi inte börja få fler journalistiska influencers? Som låter annonser finansiera journalsitiken – på ett annorlunda sätt?

Jag har ännu inte landat i något här, vi diskuterar det djupare i Mediepodden den här veckan, inte minst med bakgrund av Meekers rapport om hur mycket starkare ett företags budskap blir när det sänds genom en kund. 

Klart är att det finns en rad journalistiska integritetsproblem här. Men också en rad möjligheter?

Hör gärna av dig om vad du tycker.

Här lyssnar du på podden, som också tar upp den nästan helt undangömda nyheten om att SOM-institutet slår fast att det inte finns något stöd för filterbubblans existens i Sverige.

 

Läs mer