Sök

Appen Splitride ska få fler att vilja ta taxi tillsammans – och dela på notan

SplitrideSamåkning

Magnus Bondesson och Patrik Åkerlund står bakom appen Splitride.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Startupen Splitride vill få fler att åka taxi genom att låta främlingar dela på notan.
"Idén kommer från alla gånger som jag själv velat ta taxi men undvikit på grund av kostnaden", säger medgrundaren Magnus Bondesson.

Att det kryllar av startups som drömmer om att bli nästa stora genombrott på persontransportmarknaden är knappast en nyhet. Se bara på Bzzt, som lanserade i Stockholm härom veckan och tror att lösningen stavas el-tuktuk.

En annan uppstickare är nystartade Splitride, med duon Magnus Bondesson och Patrik Åkerlund vid rodret.

“Idén kommer från alla gånger som jag själv velat ta taxi men undvikit på grund av kostnaden – och de gånger jag väl gjort det och tyckt det varit irriterande att betala för tomma platser”, säger Magnus Bondesson.

Tillsammans med Patrik Åkerlund utvecklar han just nu en app där användare kan hitta andra i närheten som vill ta en taxi åt samma håll.

I appen fördelas sedan medresenärernas pengar till den som betalat resan – pengar som Splitride kan ta ut en avgift på.

“På lång sikt tänker vi oss också att du ska kunna få erbjudanden från taxibolag direkt i appen. Säg att ni är tre personer som ska åka. Då skulle ni kunna se ‘okej, vem ger oss bästa priset härifrån och dit?’”, förklarar Magnus Bondesson. 

Från start kommer bokning och taxibetalning däremot behöva göras hos taxibolaget.

“Men i våra typiska scenarion, där resan utgår från stadskärnor och flygplatser, finns det oftast taxibilar tillgängliga och då behövs ingen förbokning”, säger Magnus Bondesson, som ser fördelar med att kunna välja helt fritt mellan olika taxibolag.

Hittills har de lagt runt 600 timmar på projektet. Själva appen är tänkt att släppas efter sommaren. Innan dess hoppas Magnus Bondesson och Patrik Åkerlund ha fått skjuts framåt av en pågående crowdfundingkampanj på plattformen Fundedbyme, där målet är att ta in minst en halv miljon kronor.

Pengar de tänker använda till fortsatt utvecklingsarbete och marknadsföring, inte minst i sociala medier.

“Men det kommer också handla om kampanjer och tävlingar där vi är ute bland folk på platser där många reser”, säger Magnus Bondesson, som berättar att Stockholm är den marknad som Splitride kommer ta sikte på först.

Samtidigt finns konkurrens. Här hemma i Sverige till exempel i tjänsten Wayway, som i mångt och mycket liknar Splitride, fast bara vänder sig till företag.

Och hos jätten Uber är det på vissa platser i världen möjligt att hoppa på under pågående resor.

“Det innebär ett reducerat pris, men långt ifrån en split – och det finns heller ingen möjlighet att boka resor längre fram i tiden. Vår tanke bygger på att man vill åka tillsammans från ett och samma ställe vid en viss tidpunkt”, säger Magnus Bondesson, som fortsätter:

“Men det är klart, om Uber skulle lansera en tjänst exakt som vår skulle den bli väldigt svårt att konkurrera mot.”

Att taxibranschen skulle vilja börja göra det så smidigt som möjligt för resenärer att dela resor är de däremot inte så rädda för.

“De tjänar på att ha många bilar som kör. Kanske är det här snarare något de kommer inse att folk efterfrågar i takt med att det dyker upp tjänster som vår. Jag tror att taxibolag som är öppna för sådana här tjänster i slutänden kommer få fler kunder”, säger Magnus Bondesson.

Den här artikeln är en del av Breakits helgserie "Veckans Break?", där vi varje vecka pratar med en startup i ett tidigt skede.

Läs mer