Assently tar in 10 miljoner kronor – signar avtal med Wrapp

Breakit - Assently tar in 10 miljoner kronor – signar avtal med Wrapp
Andreas Massarsch, medgrundare och vd på Assently. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

E-signeringstjänsten Assently har i tysthet fyllt på sin kassa med nya miljoner från investerare.
"Nu känner vi att vi har hittat rätt", säger Andreas Massarsch, vd och medgrundare av Assently.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Stockholmsbolaget Assently grundades 2010 och har utvecklat tjänster för digital signering och identifiering. De första åren fick bolaget kämpa rejält för att hålla sig flytande – men de senaste två–tre åren har vindarna börjat vända.

“Det kom en brytpunkt där när mobilt bank-ID slog igenom och när man kunde skriva under saker på touchskärmar. Innan dess var det inte alla som hade telefoner med pekskärmar och lösningarna blev ofta krångliga när alla skulle sitta med olika bankdosor”, säger Andreas Massarsch, medgrundare och vd på Assently.

Efter genombrottet har bolaget börjat få upp tillväxttakten. Bolaget har nu en rad tunga kunder som Länsförsäkringar, TUI och Deloitte. 2015 gick försäljningen från ett par hundra tusen till närmare 3 miljoner kronor. 2016 ökade försäljningen ytterligare med drygt 50 procent.

Eftersom bolaget säljer abonnemang istället för engångslicenser släpar intäkterna efter själva säljavtalen. Vid årsskiftet räknar bolaget med att nå ett årsavtalsvärde på över 13 miljoner kronor.

“Nu ligger vi någonstans runt 7 miljoner och ökar med ungefär en halv miljon kronor i årligt avtalsvärde varje månad. Sedan har våra kunder en livscykel på 5–6 år (genomsnittlig prenumerationstid reds. anm.)”, säger Andreas Massarsch.

Nu har Assently även landat ett av Startupstockholms mer hajpade bolag som kund. Det är marknadsföringsbolaget Wrapp som nu använder sig av en av en produkt från Assently som gör det möjligt att samla olika länders e-legitimationer.

“I Finland har man helt andra e-leg än i Sverige. Wrapp behövde en lösning som integrerar det i deras app. Så då använder de vår tjänst både i Finland och Sverige för att identifiera användare. Det där är en typisk grej som man måste ha på plats men som är tråkigt att fixa”, säger Andreas Massarsch.

Det senaste halvåret har bolaget i tysthet lockat till sig ungefär 10 miljoner kronor i riskkapital kombinerat med lån från Almi företagspartner.

“Vi har velat bevisa vad vi vill göra och vad vi behöver för kompetens innan vi gått ut med allt. Nu känner vi att vi har hittat rätt och förbereder för en ny större kapitalrunda i höst”, säger Andreas Massarsch.

Bland personerna som investerat hittar man bland annat affärsänglarna Fredrik Adolfsson och Casten von Otter samt Besedo-grundarna Jesper Lilliesköld och Andreas Gindin.

I dagsläget har Assently 18 anställda och räknar med att anställa ytterligare en handfull personer i år.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel