Breakit - Över 1100 anmälningar mot Guldtuben – men Konsumentverket har inga planer på att agera
Vigor Sörman, grundare av Splay och Daniel Riley

Över 1100 anmälningar mot Guldtuben – men Konsumentverket har inga planer på att agera

Towe Boström
Towe Boström
08 jun 2017, kl 14:23

"Det är väldigt ovanligt", säger Konsumentverkets Christina Celsing om de över 1100 anmälningar som inkommit rörande Youtubegalan "Guldtuben" och företaget Splay som står bakom den.
Någon uppföljning är däremot inte aktuell eftersom man anser att det inte faller under marknadsföringslagen.

Towe Boström
Towe Boström
08 jun 2017, kl 14:23

I måndags kunde Breakit rapportera att Konsumentverket fått in över 120 anmälningar mot företaget Splay, som står bakom Youtubegalan "Guldtuben". 

Bakgrunden är att innehållskapare på Youtube, så kallade "youtubers", riktat kritik mot galan och ifrågasatt dess öppenhet och transparens. Inför galan gick Youtube-profilen "KaptenRiley", Daniel Riley, ut med ett inlägg där han meddelade att han anmäler arrangören Splay till Konsumentverket och informerade andra om att de kan göra detsamma.

Han menar bland annat att galan borde arrangeras av fler aktörer än bara Youtube-nätverket Splay, som själva representerar många av de nominerade. 

Nu står det klart att anmälningarna mot galan och arrangören Splay fortsatt att hagla in till Konsumentverket under de senaste dagarna.

Under torsdagsförmiddagen meddelade Christina Celsing vid Konsumentverkets presstjänst att man fått in totalt 1122 stycken anmälningar. Det rör då både anmälningar som registrerats under Splay och Guldtuben. I nuläget framgår det inte under vilka rubriker anmälningarna har registrerats, men många rör "vilseledande marknadsföring".

Däremot ser det inte ut som att det är aktuellt med någon uppföljning, efter att Konsumentverkets jurist nu tittat på frågan. 

"Själva galan och nomineringarna till den är enligt en inledande bedömning inte kommersiell reklam och hamnar därmed inte inom marknadsföringslagen". förklarar Andreas Prochazka, chef vid en av Konsumentverkets rättsenheter. 

Antalet anmälningar är dock något som får Konsumentverket att höja på ögonbrynen. 

"Ja, det är väldig ovanligt", konstaterar Christina Celsing. 

Vigor Sörman, grundare av Splay, har tidigare uttalat sig till Breakit och sagt att informationen kring galan och tävlingen varit tydlig och att det under nomineringsprocessen funnits tydliga tävlingsregler för respektive kategori. 

De anmälare som hoppats på en granskning av Konsumentverket får alltså se sig besvikna. 

"Vår jurist tror inte att galan och nomineringarna är något som någon myndighet har tillsynsansvar över", säger Christina Celsing. 

Daniel Riley, aka "KaptenRiley", tycker att det är positivt att så många visat intresse och anmält. 

"Jag hoppas att det visar tillräckligt tydligt för Splay att folket vill ha en förändring oavsett hur Konsumentverket väljer att ställa sig till frågan", säger Daniel Riley.

Han uppger vidare att han varit i kontakt med Splay efter inlägget och haft en "bra dialog". 

Splays grundare Vigor Sörman säger till Breakit att man självklart kommer att titta på anmälningarna om Konsumentverket skulle göra en bedömning att det bryter mot marknadsföringslagen. 

"Annars kommer vi inte ödsla någon tid på detta", säger han. 

Sörman tilägger att man fått en "fantastisk respons" från i princip hela svenska YouTube-scenen. Han poängterar att Splay utvärderar löpande och strävar efter öppenhet och transparens. 

"Vi tycker att vi varit tydliga med vilka regler och värderingar som gäller, men finns det sätt att vara ännu tydligare så ska vi vara det", säger Sörman. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel