Sök

Norrsken investerar i Worldfavor – vill lyfta företags hållbarhetsarbete

WorldfavorNorrsken Foundation

Worldfavors grundarteam: Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson, Frida Emilsson och Lars-Peter Eriksson. Foto: Press.l

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Norrsken gör sin största investering hittills när startupen Worldfavor tar in 6,5 miljoner kronor i riskkapital.
“Nu handlar det om att dra upp farten och expandera", säger Frida Emilsson på Worldfavor.

Stockholmsbolaget Worldfavor har skapat en tjänst som ska göra det lättare för företag att granska sitt eget hållbarhetsarbete.

Genom att skapa en profil på Worldfavor är tanken att företag ska kunna samla data kring hur man jobbar med miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Det är bolagen själva som står för datan i tjänsten.

Utöver det egna granskandet kan bolagen även använda plattformen för att marknadsföra sitt hållbarhetsarbete mot allmänheten och granska varandra.

“Om du har massa leverantörer du vill utvärdera kan du göra fråga om informationen via Worldfavor. Vi kan spridas väldigt snabbt genom den nätverkseffekten. I framtiden vill vi att det ska vara lika självklart att ha en profil på Worldfavor som att ha en profil på Linkedin”, säger Frida Emilsson.

Bolaget har sedan tidigare fått in drygt 5 miljoner kronor i riskkapital och bidrag för att utveckla tjänsten. Nu fyller Worldfavor på kassan med nya 6,5 miljoner kronor. 4,5 av miljonerna kommer från Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken.

“Vi har haft flera som varit intresserade av att investera och vi är jätteglada att vi kunde välja Norrsken. De passar oss som handen i handsken. De ser både den affärsmässiga potentialen och möjligheten till att göra stor impact (påverkan på omvärlden reds. anm.)”, säger Frida Emilsson.

"Norrsken är väldigt glada över att få vara med och stötta de duktiga entreprenörerna bakom Worldfavor. Näringslivets bidrag till en mer hållbar värld går inte att överskatta och det görs idag mycket hållbarhetsarbete som aldrig uppmärksammas", skriver Norrsken i ett pressmeddelande.

Bolagets intäktsmodell bygger på att ta en fast månadsavgift för att bolagen ska få använda sig av tjänsten.

På kundlistan har bolaget exempelvis försäkringsbolaget Folksam, Svenska spel och skönhetsbutiken Kicks. Det nya kapitalet ska användas framförallt för att öka antalet kunder.

“Nu handlar det om att dra upp farten och expandera. Det är framförallt att anställa personer inom sälj och marknadsföring men också en del marknadsföringsaktiviteter”, säger Frida Emilsson.

I den nya kapitalrundan investerar även Ludvig Linge, medgrundare av IT-bolaget TAT,  Soläng invest och den befintliga investeraren Axsu Ventures.

Läs mer