Öl med hjälp av algoritmer – så vill han ta fram den perfekta biran

Breakit - Öl med hjälp av algoritmer – så vill han ta fram den perfekta biran
Rob McInerney, grundare och vd av IntelligentX.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Drömmer du om den perfekta ölen? Den kan vara närmare än du tror.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Ett företag i Storbritannien, IntelligentX Brewing CO, brygger nämligen öl med hjälp av artificiell intelligens (AI). 

I dag står företaget bakom fyra sorters öl och lanseringen skedde under förra året. Antalet ölsorter är däremot i praktiken många fler än så – eftersom recepten och ingredienserna ständigt förändras. 

Så hur det går till? 

Breakit träffade under torsdagen företagets grundare och vd Rob McInerney i samband med mässan "Sweden Foodtech" för att få svar på frågan.

Jo, varje öl-recept baserar sig på kundernas feedback som hämtas in med hjälp av en algoritm. På varje ölflaska finns en URL som leder kunderna till en sajt, kopplad till Facebook Messenger, där de får svara på frågor om hur de upplevde ölen.

”Genom att använda AI i produkten har vi skapat en öl som ständigt förändrar sig efter människorna som dricker den”, förklarar Rob McInerney. 

Ju mer information systemet får in desto bättre frågor lär det sig att ställa.  

Rob Mclnerey, som studerade maskininlärning på University of Oxford, är övertygad om att det här är framtiden – inte bara för dem som brygger öl utan även för andra företag som vänder sig mot konsumenter. 

Han menar att människor i dag ofta får berättat för sig vad de gillar, i stället för att själva berätta det.

Därför är grundidén rätt och slätt att få människor att engagera sig och känna sig delaktiga i produkten.

”Man lägger massa pengar på marknadsundersökningar som tenderar att vara rätt ineffektiva”, konstaterar Rob Mclnerey. 

Systemet får exempelvis svar på frågor om vad kunderna tycker om ölen, vad de dricker annars och vilka smaker de tycker om. 

Rob Mclnerey säger att algoritmen fungerar lite som en mänsklig hjärna, som blir smartare ju mer information den får och därmed kommer på nya sätt att förändra receptet. 

”Den lär sig genom trial and error”. 

Det finns dock ett problem – att någons "perfekta" öl kanske inte alls går hem hos någon annan.

”Det enda vi kan sikta på är att prova nya saker, vidga folks vyer och fortsätta att förändras”, säger Rob Mclnerey.

För ölen betalar kunderna 4,5 eruo och hittills har man lanserat 18 olika ölrecept på marknaden. 

Ölen finns inte tillgänglig i Sverige, och verkar inte vara helt lätt att få tag på. Enligt företaget själv kommer den i begränsade upplagor för "de som vet hur man hittar dem".

Rob Mclnerey menar att vi snart kan komma att se liknande lösningar inom andra branscher. Han uppger att intresset för ölen varit "enormt" och nu planerar man att expandera till hela Storbritannien och kanske även internationellt framöver.   

"Vi har kollat på att expandera till parfym och choklad, områden som folk är intresserade av", säger Rob Mclnerey. 

Bakom IntelligentX står maskininlärningsföretaget Intelligent Layer och den kreativa byrån 10x. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel