Sök

Vill bygga matindustrins svar på Tesla: "Vill vara en inspirerande pionjär"

Gigafood

Breakit

Breakit

Duon bakom Gigafood vill få fler att äta bättre – och hjälpa till att rädda planeten.

I dagsläget fungerar nystartade Gigafood ungefär som vilken cateringfirma som helst, fast med starkt hälso- och miljöfokus.

Sedan starten i mars har företag i Stockholm kunnat beställa rätter som svampburgare med rödbetsketchup och rawfoodtårta. Menyn består uteslutande av veganska rätter och utkörningarna görs med cykel. Förpackningarna är komposterbara.

“Vi är ganska kompromisslösa. Maten ska också vara sjukt god och snygg – snyggare och godare än all annan mat”, säger medgrundaren Rebecka Carlsson, som tidigare dragit igång startupen Workaround och varit språkrör i Grön ungdom.

I ryggen har hon och medgrundaren Ida Högberg ett växande globalt intresse för just vegansk mat. Eller “brainfood”, som det kallas i Gigafoods tappning.

“Det handlar absolut inte om att gå ned i vikt eller att “get a glow” och bli snygg. Vi är intresserade av energirik snabbmat som får hjärnan att prestera bättre”, säger Rebecka Carlsson.

“Giga” – eller “miljard” – syftar bland annat på de tio miljarder magar som kommer behöva mättas år 2050, samtidigt som världen står inför stora utmaningar med att minska klimatutsläpp.

“Hur kan vi fixa riktigt bra mat till tio miljarder människor med noll klimatutsläpp till år 2050? Här vill vi vara en inspirerande pionjär”, säger Rebecka Carlsson.

Hittills har startupen, med kök i centrala Stockholm, sålt mat för en kvarts miljon. Beställningarna görs via telefon eller e-post.

Något det ska bli ändring på framöver.

“‘Giga’ är också en stark digital flört. Vi tror att tech och det digitala är en viktig pusselbit för att göra det här tillgängligt för så många som möjligt”, säger Rebecca Carlsson.

När sommaren är slut hoppas de vara i land med en första emissionsrunda, där målet är att ta in runt 5 miljoner kronor. Pengar som bland annat ska användas just till att bygga en ordentlig digital plattform.

“Målet för i år är ett proof of concept för Stockholm – med stor leverans till näringslivet här och eventuellt några pickuprestauranger, men också en schysst digital tjänst och effektiva sälj- och produktionsapparater”, säger Rebecka Carlsson och fortsätter:

“Sedan vill vi ta Stockholmskonceptet till fler svenska städer, alternativt globalt på en gång. Om vi duplicerar enligt plan tror vi att vi kommer kunna öppna i 30 städer inom de närmsta fem åren.”

Samtidigt kommer det ökande intresset för vegansk mat innebära allt fler aktörer som slåss om kunderna, spår Rebecka Carlsson.

“Vår strategi är att bygga ett inspirerande varumärke som folk vill vara en del av, göra sjukt god mat och expandera så smart och snabbt som möjligt.”

Att de skulle starta i en cateringmodell riktad mot företag var inte självklart från början. En snabbmatkedja med fysiska restauranger var en annan idé.

“Men så insåg vi att ‘shit, vad dyrt att ha massa produktionsenheter, varför kan vi inte lägga det på nätet i stället – en digital fastfoodkedja?’. Sedan började allt peka i riktning mot företagen. Vi spenderar mer och mer tid på jobbet och om vi äter bra där gör det stor skillnad”, säger Rebecka Carlsson, som också lyfter fram rent ekonomiska fördelar med ett storkök som lagar mat till fler.

Den övergripande visionen – att få så många som möjligt att äta mer hälso- och klimatsmart – sammanfattar Rebecka Carlsson genom en nick till en annan hajpad bransch.

“Vad Tesla gör för fordonsindustrin vill vi göra för mat.”

Gigafood grundades 2017 av Rebecka Carlsson och Ida Högberg.

Läs mer