Sök

Wrapp vill ersätta kundkorten – nu får de mardrömskonkurrens

Wrapp

Marcio Jose Sanchez / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Apples nygamla plånbokstjänst Wallet blir en direkt konkurrent till den svenska storsatsningen Wrapp.

Under gårdagens Apple-konferens presenterade den amerikanska techjätten en uppdaterad variant av den på Ios förinstallerade appen Passbook. Appen kommer framöver att heta Wallet, och kommer bland annat att användas till att lagra användarnas kund- och medlemskort.

Den kund som handlar med Apple Pay ska kunna dra sitt digitala kundkort samtidigt, i stället för att plocka upp ett fysiskt kort ur plånboken.

Inledningsvis ska återförsäljare som Kohl’s, JC Penney, BJ’s, Walgreens och Dunkin Donuts att ingå i samarbetet.

I praktiken innebär det att Apple nu ger sig in på samma områden som svenska Wrapp försöker erövra - lojalitetsprogram för den fysiska handeln.

Wrapps vd och medgrundare Aage Reerslev hade däremot ingen kommentar när Breakit nådde honom under tisdagen.

”Nej, ärligt talat har jag inte hunnit sätta mig in i vad de har tänkt göra med lojalitetsbiten. Det är svårt att veta vad det kommer att bli. Om de nu ska ha ett lojalitetsprogram och det bara bygger på Iphone 6 och deras nyare Ios, då kommer de inte täcka så många människor”, säger han.

Wrapps nya tjänst går ut att på att användare handlar med ett speciellt Wrapp-kreditkort. Alla köp med kortet registreras i bolagets app. I nästa steg får företag möjlighet att skicka erbjudanden till användaren - erbjudanden som är baserade på vad hen tidigare har köpt med kortet.

Förhoppningen är att Wrapp-kortet ska ersätta dagens uppsjö av olika kundkort.

Wrapp har tagit in sammanlagt 150 miljoner kronor i riskkapital från bland andra svenska Creandum.

Det är inte första gången som ett stort techföretag lanserar en tjänst med potential att bli förödande för mindre bolag i branschen. Senast härom veckan släppte Spotify funktionen Running - en tilläggstjänst för löpning till musik som flera startups redan erbjuder.

Apples möjligheter att över en natt knäcka mindre företag kan uppfattas som överdrivna. Men de ska tas på allvar, säger Tom Flumé, affärsutvecklare på den digitala studion Apegroup.

“Styrkan som Apple sitter med i form av operativsystem, hårdvara och betaluppgifter gör att de ganska lätt kan konkurrera ut en annan startup vars företag bara bygger på en enda funktionalitet. Det var nog en och annan grundare som kollade på presentationen i går och tänkte: ‘Det här kommer att döda min startup’”, säger Tom Flumé.

Läs mer