Kränger lyxskor på Instagram – Axel Arigato är Göteborgs senaste e-handelssuccé

Breakit - Kränger lyxskor på Instagram – Axel Arigato är Göteborgs senaste e-handelssuccé
Bolagets minimalistiska butik i Stockholm. Foto: Hufvudstaden/Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Göteborgsbolaget har omsatt över 60 miljoner under de första två och ett halvt åren av försäljning.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Axel Arigato är något av ett doldisbolag på den svenska techscenen. Däremot har bolaget blivit välkänt i modekretsar. Från sitt kontor i Göteborg kränger bolaget egendesignade skor och väskor på nätet.

Det hela startade i juli 2014 med att grundarna Albin Johansson och Max Svärdh satte upp ett Instagramkonto. Där sålde man sina skokollektioner direkt till konsumenterna, istället för att gå via fysiska butiker eller e-handlare som Zalando och Nelly.

“Vårt varumärke hade inte kunnat existera för fem år sedan. Det är mycket enklare att skapa varumärkeskännedom nu än det var då”, har Max Svärdh sagt i en tidigare intervju med modetidningen W magazine.

Satsningen på Instagram lönade sig direkt.

Redan under det första 1,5 året sålde bolaget skor till över 100 länder och omsatte 25 miljoner kronor. Då hade bolaget USA som sin största marknad.

Nu visar bolagets färska årsredovisning för 2016 att omsättningen landade på 40 miljoner kronor. Det är en omsättningstillväxt på 60 procent jämfört med föregående räkenskapsår. Samtidigt gjorde bolaget en förlust på 1 miljon kronor.

Utöver direktförsäljningen skiljer sig bolaget även från konkurrenterna med sin lanseringstakt. Istället för att släppa vår- och höstkollektioner lanserar Axel Arigato en ny sko varje vecka. Det gör att man hittills släppt över 250 olika skor.

”Vi tyckte att det traditionella ekosystemet var för dåligt, det var för långt från idé till marknad. Jag och Max vill att det ska hända saker hela tiden, vi kommer själva från butiker som säljer flera varumärken och ständigt kommer med nya varor. Traditionella varumärken jobbar säsongsbetonat, vi har byggt en annan affärsmodell”, har Albin Johansson sagt i en tidigare intervju med helgmagasinet Di Weekend.

Hur bolaget finansierats är än så länge oklart. Bolaget har inte gjort några nyemissioner men fick under sitt första år ett aktieägartillskott om närmare 3 miljoner kronor.

På ägarlistan hittar man, förutom grundarna, holdingbolaget Dynamiq creation. Dynamiq Creation ägde i sin tid premiepensionsbolaget Positiv pension. 2013 såldes Positiv pension för ungefär 50 miljoner kronor. De pengarna har sedan investerats i flera olika bolag i Göteborgsregionen.

Bakom Dynamiq creation står Peter Sparre och Henrik Jakobsson.

En intressant detalj är att medgrundaren Albin Johansson tidigare har jobbat på e-handlaren Nelly under serieentreprenören Jarno Vanhatapio.

Jarno Vanhatapio driver nu NA-KD, som lyckats med en liknande resa som Axel Arigato – fast med ännu snabbare tillväxt och 200 miljoner mer i riskkapital.

Axel Arigato har avböjt att svara på Breakits frågor.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel