Breakit - Satsar 20 miljoner kronor på att göra svenskarna till ”F-sportare”

Satsar 20 miljoner kronor på att göra svenskarna till ”F-sportare”

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
09 jun 2017, kl 08:52

Precis när begreppet e-sport har börjat sjunka in kommer nästa grej. Det svenska bolaget ”FSport” storsatsar nu på snabba spel om pengar inom fantasi-sport.
”Det är enkelt och underhållande”, säger vd:n Hampus Hägglöf.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
09 jun 2017, kl 08:52

När Counter Strike-legendaren Emil "HeatoN" Christensen tog plats i SVT-succén Mästarnas Mästare stod det tydligt klart att e-sporten, tävlingar i datorspel, blivit en etablerad sport. Visserligen halkade Emil Christensen in på en reservplats. Men många såg det ändå som ett genombrott att en e-sportare får vara med i programmet som hyllar Sveriges genom tiderna största idrottare.

Kring traditionell sport har även en annan digital rörelse växt fram: Fantasy sports. En del av er kanske känner till ”Fantasy football”. Det går enkelt uttryckt ut på att spelarna plockar ihop sitt eget virtuella fotbollslag, som sedan får tävla mot andra spelares lag under en säsong. Matchernas utgång avgörs av resultat från riktiga matcher. 

I USA har fenomenet snabbats upp till formatet "daily fantasy sports". Istället för att spela under en hel säsong går det ut på att hela tävlingen, där spelarna betalar pengar till en gemensam vinstpott, avgörs under exempelvis en omgång i Premier League. 

Det svenska bolaget FSports inleder nu en större lansering av denna spelform i Sverige.

”Vi har funderat mycket kring vad vi ska kalla det, och tycker att ’fantasy sports’ översätts dåligt till svenska. Detta har inget med fantasi att göra”, säger vd:n Hampus Hägglöf.

De ska nu försöka att lyckas med konststycket att etablera ett eget namn för spelformen, som är ganska okänd i Sverige. 

”Vi kallar det att ’f-sporta’, att du är en ’f-sportare’. Vi måste etablera det som spel, koncept och idé. Vi tror att denna spelform kan locka 250.000-300.000 kunder i Sverige”, säger Hampus Hägglöf.

För att förstå varför han nämner denna siffra får vi skruva tillbaka bandet till mitten av 00-talet.

Flera svenska medier, som sökte intäkter när annonseringen i papperstidningarna började vika, sjösatte då egna managerspel. Störst var Aftonbladets ”Drömelvan”, där spelarna skulle ta ut lag baserat på spelare i Allsvenskan. I dag är Aftonbladets managerspel en produkt som finns bakom betalvägg, för tidningens Plus-kunder. 

Hampus Hägglöf, som har en lång bakgrund inom spel och betting, menar dock affärsmodellen kring snabba spel är mycket mer gynnsam. 

”Att bara ha en enda transaktion i början av säsongen när lagens skapas och sedan underhålla dessa spel under en hel säsong är inte en gångbar affärsmodell”, säger han och fortsätter: 

”Daily fantasy sports ger som kontrast 38 transaktioner på en säsong i Champions League, är dessutom mer underhållande för spelarna. När helgen är slut vet du hur det har gått”. 

FSport har i två omgångar plockat in totalt 21 miljoner kronor från privata, anonyma, investerare. Bolaget bygger sitt affärscase mycket på de framgångar som daily fantasy sports har skördat i USA, där spelformen enligt branschorganisationen FSTA har nära 60 miljoner spelare. 

Den siffran låter osannolikt hög. Men det finns också en betydande skillnad mellan Sverige och USA. Här kan du sätta pengar på riktiga matcher via statliga Svenska Spel. I USA är den typen av beting på sport mycket hårt reglerat. Det har i sin tur gett möjligheter för bolag som erbjuder spel på fantasy sports. 

”USA är sportokiga, och vadslagning på sport är generellt sett förbjudet. Det har gett de amerikanska bolagen en enorm konkurrensfördel”, konstaterar Hampus Hägglöf.

Hur många spelare behöver ni i Sverige för att ert bolag ska gå runt?

”Vi skulle behöva omkring 10.000”. 

Vad talar för att detta ska funka i Sverige?

”Många frågar sig varför daily fantasy sports inte har slagit i Europa, men det har faktiskt lockat 4 miljoner spelare i Storbritannien. Vi tror att F-sport kan bli stort i Sverige”. 

Klart är att FSport kommer att behöva använda en hel del av sitt riskkapital till marknadsföring om det ska bli något annat än en vision i en powerpointpresentation. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel