Sök

Det här är vad Apples nya musiktjänst betyder för Spotify

SpotifyApple

FOTO: Jeff Chiu/AP/TT/OFFICIAL LEWEB PHOTOS/Flickr

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

I och med lanseringen av Apple Music lämnar musikstreamingindustrin sin mest innovativa fas bakom sig. Nu väntar ett långt och kostsamt marknadsföringskrig där ett lågt pris är bästa vapnet.

Det viktiga var inte vad vi fick reda på under måndagskvällen - utan vad vi redan visste.

Apples nya musiktjänst får en radiokanal som är i gång dygnet runt, spellistor framtagna av musikjournalister samt en funktion som gör det möjligt för artister att kommunicera mer direkt med sina fans.

Ingen av de funktionerna kan beskrivs som "revolutionerande" även om bolaget självt gärna framställer det så.

Det omvälvande med lanseringen, som ska ske 30 juni i 100 länder, är att det är Apple som gör den.

Elektronikjätten kontrollerar redan nedladdningsbutiken Itunes med 110 miljoner musikköpare. Ytterligare hundratals miljoner användare av operativsystemet Ios har knappat in sitt kreditkortsnummer i App store och har således redan en betalrelation med Apple.

Det talar i sig för att den musiktjänsten på kort tid kan öka antalet användare i hög takt. Men mer intressant är Apples uthållighet på lång sikt i den strid om användarna som jag tror stundar i branschen.

Apple har en krigskassa på svindlade 1.600 miljarder kronor och är tack vare försäljningen av Iphone-mobiler en vinstmaskin. Bolaget har med andra ord råd att bekosta en hel del rabatterbjudanden till nya prenumeranter, studenter, familjer eller någon annan grupp som Apple vill locka till sig.

Den första kampanjen är i praktiken redan i gång. Apple Music blir gratis de tre första månaderna innan bolaget börjar ta ut en månadsavgift om 9,99 dollar.

Värt att notera är också att elektronikjätten ska lansera sin nya musiktjänst även på Googles operativsystem Android. Det är ett tecken på att investeringen inte bara handlar om att låsa in befintliga mobil- och datoranvändare i Apples ekosystem. Målet är att bli en ledande musikdistributör oavsett plattform.

För Spotifys del innebär Apples lansering att vägen till lönsamhet blir längre och svårare. Bolaget måste å ena sidan tillfredställa artister som vill ha mer pengar, å andra sidan ha råd att kriga med Apple.

Loppet är förstås inte kört för Spotify, som trots allt är störst i världen på en marknad för strömmad musik som väntas växa med hundratals procent de närmaste åren. Men loppet har blivit längre och dyrare.

Avslutningsvis: I rapporteringen kring Apples nya musiktjänst är det lätt att glömma bort i vilket sammanhang nyheten presenterades, nämligen en konferens för människor som bygger appar till Ios.

Det är lite ironiskt. Apple presenterade visserligen flera nyheter som fick utvecklarna att jubla, framför allt att programmeringsspråket Swift får öppen källkod, men det övergripande budskapet är svårt att ta miste på.

Utveckla något lagom stort för Ios - då kan vi fortsätta vara vänner. Utveckla något riktigt stort, som Spotify - och vi är fiender.

Läs mer