Sök

Amanda app vill lära dig om det som händer i Kina – på kinesiska

Amandapp.comEdtech

Pressbild: Amandapp.com

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Svensk-kinesiska Guan Wang tröttnade på att jobba på storföretag och bestämde sig för att satsa på en egen idé.

Guan Wang driver företaget Amandapp.com, en app som hämtar kommentarer från sociala medier från olika ämnen som trendar i Kina. Appen riktar sig till västerlänningar som vill lära sig kinesiska och om Kina genom att följa med i aktuella diskussioner. Han säger att det är få personer som tar sig tid att lära sig ett nytt språk bara för att det är roligt.

“En del vill göra affärer, andra vill jobba i landet. Det som alla vill ha är den kulturella biten av ett land”, säger Guan Wang.

För vuxna tycker han att tröskeln för att lära sig ett nytt språk kan vara hög.

“Motivation är största barriären eftersom de har så mycket för sig. En väldigt liten grupp njuter av att lära sig ett nytt språk, men för de flesta är det en smärtsam process. Det krävs hårt arbete och tid och därför prioriterar många bort det. Det problemet måste vara det första problemet vi löser. Inte hur fort de utvecklas, men måste få folk att stanna kvar och vilja komma tillbaka och öppna appen.

Guan Wang föddes i Kina och kom med sin familj till Sverige när han var nio år gammal. För att fortsätta att vara flytande i språket läste han artiklar på nätet som handlade om saker som han var intresserad av.

“Jag läste mycket om gaming och genom chattar så lärde jag känna många kineser virtuellt. Det var så jag kunde hålla min kinesiska flytande”, säger Guan Wang.

Sedan dess har arbetat både för Ericsson och senare EF i Shanghai med att bygga en digital plattform för människor som vill lära sig engelska innan han bestämde sig för att dra igång ett eget företag.

“Jag märkte att Kinas position i världen höll på att stärkas med fler internationella som vill lära sig kinesiska. Det är fler och fler företag som uppmärksammar Kina och antalet kineser som söker sig utomlands för att plugga ökar exponentiellt. Jag har jobbat för stora bolag i sju, åtta år nu och jag ville inte missa möjligheten att göra något eget,” säger han.

Guan Wang berättar att det också är en bra tid att starta nya bolag i Kina just nu.

“Staten går in för att uppmuntra alla att dra igång startups. Det gör att det blir mycket lättare att starta bolag, hitta investeringspartners och rekrytera. Alla de faktorerna är väldigt viktiga för att startups ska lyckas”, säger han.

Tidigare har Breakit berättat om svenska startupen Bonzun som precis som Amandapp.com har sitt säte i Shanghai. Guan Wang berättar att även om de flesta inhemska, digitala företag startas i Peking väljer många internationella startups att etablera sig i Shanghai.

“Det är lättare att få tag på internationell kompetens där”, säger Guan Wang.

Amandapp har funnits sedan oktober och tog vid årsskiftet in 4,5 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Innovation Works som tidigare investerat i bland annat företaget Umeng. Det är pengar som ska användas till att göra det möjligt för teamet på sex personer att växa till åtta.

“Vi vill jobba vidare med att utveckla appen så att användarna kan få en mer personlig upplevelse. Om jag till exempel är intresserad av startupscenen i Kina ska jag få mer av det materialet”, säger Guan Wang.

I dag har appen 4500 användare, 60 pocent av dem kommer från USA och 35 procent är västerlänningar som bor i Kina. De övriga fem procenten är personer från resten av världen som vill lära sig kinesiska. För att få en bredare användarbas är appen gratis.

“Senare kommer vi att erbjuda tjänster inom appen som att koppla ihop kinesiskalärare med de som studerar, lite som ett Uber för kinesiskalärare och samtalspartners. Större delen av ett språk lär sig folk genom att använda det när de läser och i konversationer. Det finns många studenter i Kina som också pratar engelska och som vill komma i kontakt med folk utanför Kina. Det är vår plan just nu”, säger Guan Wang.

Läs mer