Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Glöm Uber – nu vill Bzzt frälsa stockholmarna med sina el-tuktuks

Artikel bild
Per Nyrenius är grundare och marknadschef på Bzzts. Foto: Bzzt.

Nu har Bzzts taxitjänst med el-tuktuks lanserats i Stockholm. Samtidigt har man fått in över 2 miljoner kronor genom crowdfunding-plattformen FundedByMe.

"Vi siktar på att bli en ny sorts kollektivtrafik", säger grundaren Per Nyrenius.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Har ni hunnit notera de små el-tuktuksen som började rulla i Stockholms innerstad i dag? 

Breakit har tidigare berättat om att företaget Bzzt planerat en satsning i Stockholm - och under onsdagen lanserade man sin taxitjänst. 

I nuläget trafikeras gatorna av 18 eldriva podar fördelade på runt 60 förare.

Bzzt affärsmodell går ut på att erbjuda billiga, korta och miljövänliga resor i city.  Tjänsten påminner om Uber där kunderna bokar resor genom en app varpå summan sedan dras från kortet. För resorna betalar kunderna 3 öre per meter.     

"Vi siktar på att bli en ny sorts kollektivtrafik. Vi vill flytta ut fossilfordonen från städerna", förklarar Bzzts marknadschef Per Nyrenius.

Breakit har tidigare skrivit om att Bzzt kommer runt taxilagstiftningen. Eftersom de kör med sina trehjulingar istället för vanliga bilar behöver förarna ingen taxilicens. 

Per Nyrenius säger nu att premiären gått bra och att det varit bra fart från start. I dag har 500 personer registrerat sig i appen, berättar han.  

"Mycket bokningar och lite lagomt kaotiskt med operations, förare och appar som det ska vara".

Elpodarna som bolaget använder kommer från det svenska bolaget Clean motion, som bland annat har Niklas Zennström som investerare. De tre grundarna Per Nyrenius, Sven Wolf och Örjan Jansson äger 55 procent av bolaget.  

I samband med onsdagens lansering drog Bzzt igång en crowdfundingkampanj på Fundedbyme.com. Under den tidiga onsdagskvällen uppgick investeringarna till närmare 2 miljoner kronor. 

"Vi trodde på ett stort intresse men det har blivit ännu bättre", konstaterar Per Nyrenius.

Han tror inte att det blir några problem att nå målet på investeringar till ett värde av 6 miljoner kronor, vilket motsvarar 20 procent av bolaget. På längre sikt tänker man släppa upp till 49 procent av bolaget. 

"Det är både för att vi behöver finansiering och för att vi vill att de som gillar och åker med oss är delägare". 

Bolaget har tidigare tagit i nära 2 miljoner kronor från bland annat investeraren Oliver Molse, som 2015 utsågs till Veckans Affärers yngsta supertalang. 

I nuläget finns inte Bzzt på Södermalm, eftersom tjänsten bygger på att det är tätt mellan podarna har man väntat med lanseringen där. 

"Vi är lite för små än så länge, vi räknar med att efterfrågan ska växa snabbt och då tar vi in pengar nu för att kunna växa i takt med den", säger Per Nyrenius.

Podarnas förare är anställda av Bzzt med kollektivavtal och en timlön på 130 kronor i timmen. I sommar planerar man nu att utveckla tjänsten till 50 podar och därefter 200 podar under nästa år. 

Per Nyreius uppger att det inte är omöjligt att man expanderar utanför tullarna, men planen är främst att maxa tjänsten innanför tullarna eftersom det passar podarna bättre. Deras maxhastighet är 45 kilometer i timmen. 

Tjänsten provkördes i Göteborg under två somrar men har nu "pausats" för Stockholmssatsningen. Per Nyrenius utesluter inte kommande satsningar i andra städer men poängterar att det är en del utveckling kvar och Bzzt behöver komma upp i större volymer. 

"Vi tittar på att eventuellt utveckla verksamheten till att sälja reklamplats. Vi har en del utveckling av konceptet kvar".  

Per Nyrenius säger att det ännu är svårt att svara på hur Bzzt kommer att påverka den övriga taximarknaden. Han hoppas att majoriteten av korta resor kommer att göras med dem, vilket bordes märkas framöver. 

"Å andra sidan så tar vi de resor taxi inte vill ta generellt sett. Deras prismodell bygger på längre resor. Jag tror inte att det kommer störa så mycket", säger Per Nyrenius.

Läs mer