Breakit - Ett "Spotify för medier" – så här säger tidningarna om idén
Breakits krönikör Emanuel Karlsten analyserar idén om ett betalväggarnas Spotify. Foto: Margareta Gustafsson Kubista/TT samt Maja Suslin.

Ett "Spotify för medier" – så här säger tidningarna om idén

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
30 maj 2017, kl 18:57

När man pratar om en lösning för journalistiska medier pratas det återkommande om ett svenskt "Spotify för tidningar". Men är det en bra idé?
Breakits krönikör Emanuel Karlsten provtrycker upplägget.

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
30 maj 2017, kl 18:57

En gemensam betalplattform som gör att den som prenumererar på Nerikes Allehanda kan använda samma inlogg för att läsa Svenska Dagbladet.

Varför inte? Jag och Olle Lidbom har genom Mediepodden kartlagt vad de svenska medierna har att säga om idén.

Ingången kom redan förra veckan, efter att Mediepodden då analyserade hur journalistiska medier med sina betalväggar blivit nischmedier. Idén var att avhjälpa det genom att underlätta för tidningsbetalare att ha en gemensam entrébiljett till alla medier.

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski menade att de hade detta “igång” och hänvisade till anställningen av den förra Mittmedia-chefen Anna Karin Lith. Som förvisso börjat sondera samarbeten med andra aktörer, men som inte vill avslöja särskilt mycket om hur långt de kommit.

Nu har Mediepodden kontaktat sex av de största betalväggstidningarna för att undersöka hur de ställer sig till förändringen.

Faktum är att flera är positiva till det - men lokaltidningar är framför allt positiva till samarbeten mellan lokaltidningar, snarare än mellan storstadstidning och lokaltidning. På Mittmedia menar till exempel Robin Govik att en gemensam betalvägg skulle stärka erbjudandet för dagstidningar och förenkla mycket. Det skulle heller inte innebära några svårigheter i affären, eftersom kundens användning i de flesta fall skulle vara så tydligt kopplad till en tidning.

Desto svårare blir det om det finns en rikstidning med. Ett Dagens Nyheter som “stjäl” mycket av engagemanget skulle göra det otydligt vem som “ägde” kunden. Samtidigt är det svårt - och inte omöjligt. Det kräver bara att det finns en bra beräkningsmodell.

Internationellt finns flera försök, men inget har lyckats hela vägen. Mest känt är kanske Piano som försökt i Slovenien där samtliga tidningar låste in sig bakom betalvägg - men som till slut kollapsade. Allra mest för att det blev för lite pengar att dela på.

I Mediepodden analyserar vi svaren djupare och varför ett Spotify för journalistiken fungerar eller inte fungerar.

Givetvis analyserar vi också Qvibergs och Christen Ager-Hansens turer med Metro.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel