Sök

Zlatan-appen Mikz ägare Dan Olofsson: Man ska skilja på investering och förlust

Mikz

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Entreprenören som själv har investerat en kvarts miljard kronor i Mikz tycker att det är för tidigt att utvärdera den förlusttyngda "Zlatan-appen".

Marknadsföringsappen Mikz lanserades 2013 och har fått mycket publicitet tack vare att fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic började använda den som kommunikationskanal mot sina fans.

Fotbollsproffset är privat vän med Mikz ägare Dan Olofsson. I finansiell mening är appen ett jätteprojekt. Enligt våra källor har Dan Olofsson investerat cirka 250 miljoner kronor i den.

Än så länge har dock appen mycket små intäkter och gör stora förluster, vilket vi rapporterade om på måndagsförmiddagen.

Efter vår publicering har entreprenören Dan Olofsson hört av sig till Breakit. Han tycker att det är för tidigt att utvärdera Mikz prestation.

"Vi har så här långt legat i en utvecklingsfas där vi har investerat. Investeringar kan man inte se som förlust utan ska relateras till det värde man kan skapa framöver", säger han.

Det gäller förstås för riskkapitalfinansierade techbolag i allmänhet. Mikz sticker dock ut så till vida att ytterst få gratisappar med 600.000 användare får in 250 miljoner kronor i riskkapital.

Svenska Truecaller, som är världens största telefonboksapp, hade jämförelsevis över 100 miljoner användare när bolaget tog in 430 miljoner i riskkapital förra året.

"Vi har goda möjligheter att skapa väsentligt större värden än vad vi har investerat. Och det får framtiden utvisa. Om cirka två år har vi svaret på detta. I grunden har jag en positiv syn", säger Dan Olofsson om Mikz.

Läs mer