7 irriterande saker alla IT-konsulter känner igen

Breakit - 7 irriterande saker alla IT-konsulter känner igen

Konsultbranschen lever på tomma löften och uttråkade kassakossor. Det menar i alla fall Johan Sundqvist, grundare, delägare och vd på Predictly, ett konsultbolag där transparens och integritet står i fokus.

Konsultbranschen är ett alldeles särskilt skrå, med ingrodd kultur och traditionella villkor. Predictly grundades för att omkullkasta detta, med en friare och mer individanpassad företagskultur.

Här är vd Johan Sundqvists knep för att känna igen en konsultfirma som snart är omsprungen av verkligheten.

1. Bullshit-kulturen råder

Många konsultbyråer lovar guld och gröna skogar – spännande uppdrag, goda utvecklingsmöjligheter och snabba bilar. Men på Predictly menar man att det ofta är bullshit.

”Vi har en strikt "no bullshit-policy”, säger Johan Sundqvist. ”Leverera alltid på dina löften och lova inget du inte kan leverera. Vi ljuger inte och vi överdriver inte. Policyn gäller mellan kolleger, men också mellan bolaget och tredje part”.

2. Det är viktigt med regler!

I den tjocka medarbetarhandboken finns regler för allt, formulerade någon helt annanstans. Och för de händelser som det inte finns regler, finns policys − som regler, fast luddigare.

Johan Sundqvist menar att överdriven byråkrati ifrågasätter konsultens omdöme, inverkar negativt på innovation och driver folk till vansinne:

”Vi väljer hellre att lita på våra medarbetare. Vi behöver väldigt få regler eftersom vi vet att vuxna, intelligenta människor kan agera efter eget omdöme. Är man osäker inför ett beslut kan man fråga två kolleger, om båda ger tummen upp så är det bara att köra. Vi kallar det ’rule of two thumbs’.”

3. Lönsamhet går före allt

Du har varit på samma uppdrag i flera år. Kontakten med din arbetsplats är reducerad till arga mejl när du är sen med tidrapporten och ifrågasättanden när du rapporterar VAB eller sjukfrånvaro. Du blev lovad av säljaren i slimmad kostym att han skulle hitta ett nytt uppdrag, det var över ett år sedan.

”Så länge kunden är nöjd och tidrapporterna kommer in kommer inget att förändras”, säger Johan Sundqvist. ”Konsulten är en mjölkkossa och hur mjölkkossan mår frågar ingen om. Men för mig finns det tre parter inblandade i varje affär, och dessa tre parter ska ha samma beslutanderätt och därmed inflytande. Hos oss har konsulten alltid ett veto och kan tacka nej till ett uppdrag eller avsluta ett pågående uppdrag.”

4. Kommunikationen glappar

Att vara konsult på plats ute hos en kund kan vara en väldigt speciell situation, där man inte riktigt känner sig hemma någonstans. Då räcker det inte att träffa sina konsulter kvartalsvis för en pliktskyldig avstämning.

”Alla människor, även konsulter, behöver vara en del av ett sammanhang som bygger känslan av tillhörighet och förtroende. Chattjänster och videokonferens funkar för enkel informationsdelning, men det krävs också att människor möts − man måste se, höra och ta i hand. Vi träffas ofta, ibland flera gånger i veckan. Stort förtroende och starka band har skapats genom detta.”

5. Lojaliteten tas för given

Det finns många exempel på konsulter som efter åratal av arbete i samma hjulspår slutligen får ett erbjudande från kundsidan och går över.

”Du måste vinna dina medarbetare varje dag. Se till att den sammantagna kakan med lön, förmåner, kollegor och utveckling är tillräckligt stor. Jag tror att många traditionella konsultbyråer underskattar frihet och sammanhang som lojalitetsskapande faktorer", säger Johan Sundqvist.

6. Kompetensen vittrar bort

Efter många år med oinspirerande arbetsuppgifter är det inte konstigt om viss kunskap börjar försvinna. Nyfikenheten behöver återupplivas.

”Jag tycker alltid att man ska prioritera passion och roliga uppdrag framför beläggning och maxpris. Om man ser till att alla får jobba med saker de tycker är roliga kommer de vilja lära sig mer hela tiden. Jag är övertygad om att det skapar bättre lönsamhet i längden.”

7. Integritet är ett skällsord

Som konsult är det lätt att hamna i kläm mellan kundens orimliga krav och arbetsgivarens tjusiga anseende. Att ifrågasätta uppdrag och projekt är känsligt. Johan Sundqvist menar att det är helt fel väg att gå.

”Om du känner att något fel ska du våga säga det. Prata med kunden på ett civiliserat sätt, med omdöme och stil. Om kunden inte kan ta kritiken så byter vi kund. För mig är konsulten i första rummet, och du har alltid rätt att avsluta ett uppdrag som inte känns givande.”

Det här är en sponsrad text från Predictly, konsultbolaget som skalat bort all bullshit. De söker nu nya konsulter som vill jobba med frihet, passion och transparens som ledord. Är det du? Hör av dig direkt till Tina Andersen på Monster som sköter rekryteringen.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER