Sök

Efter kritiken – så ska Foodora minska pressen på nya cykelbud

FoodoraUber EatsCykelbuden

Foodora vill undvika press på nya cykelbud. Foto: Lars Pehrson och Tomas Oneborg/SvD/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Foodora vill skapa en säkrare arbetsmiljö. Nu kapas lönerna, kan Breakit avslöja.

Breakit kunde nyligen avslöja att myndigheten inlett en granskning av företaget, efter en allvarlig olycka där ett av företagets cykelbud blivit påkört av en bil.

På punkt efter punkt sågade Arbetsmiljöverket matleveransappen Foodoras säkerhetsarbete.

Arbetsmiljöinspektören Helene Eklöf pekade bland annat på att Foodoras belöningsmodeller och prestationskultur kan skapa en osäker situation. 

”Det ger inte lika förutsättningar för alla att jobba hos dem på ett säkert sätt, och jag förstår att många tar genvägar i trafiken. Det blir inte en säker arbetsmiljö”, sade hon.

En central del i detta är lönemodellen. 

• Foodoras cykelbud får 75 kronor leverans på helgerna.

• På vardagar kompletteras lönen på 70 kronor i timmen med en premie på 20 kronor.

Den senaste veckan har envisa rykten om nya löner florerat bland Foodoras cykelbud. I nya anställningskontrakt, som Breakits källor har tagit del av, är den rörliga ersättningen borta.

Istället innehåller dessa fasta timlöner:

• Vardagar: 110 kronor i timmen

• Helger: 130 kronor i timmen på helger. 

Jämfört med de nuvarande villkoren innebär det i runda tal en halvering av lönen på helgerna.

”Vi har reagerat på att den nya lönen är mycket sämre, och vissa funderar på att sluta”, säger en Foodora-anställd till Breakit. 

Vår genomlysning av marknaden visade tydligt att Foodora förlorar pengar på varje leverans

Enligt Foodora är den nya lönemodellen dock inte något som ska införas för alla cykelbud. Det är heller inte ett drag som görs för att öka lönsamheten.

En talesperson för bolaget uppger att upplägget med fast timlön enbart gäller nya cykelbud, under deras första månad på gatorna.

”Med anledning av det förändringsarbete som syftar till att ytterligare stärka säkerheten för våra cyklister har ett nytt ingångskontrakt implementerats och utvärderas just nu”, uppger Josefin Fröberg, pr-ansvarig på Foodora.

Testet genomförs i Stockholm. Efter utvärderingen planerar Foodora att införa fast timlön för nya cykelbud i Uppsala, Göteborg och Malmö.

Det är dock inte aktuellt att i framtiden ge alla cykelbud denna lönemodell.  

”Som också Breakits granskning visade tjänar våra cyklister i snitt mer än 110 respektive 130 kronor i timmen, därmed värnar de flesta av Foodoras anställda om den lönemodellen. Det finns dock klara belägg för att stabilisera lönen första månaden för att ge nya cyklister fullt utrymme att i lugn och ro fokusera på att få in rutin i arbetet, för att värna om säkerheten”, säger Josefin Fröberg. 

Även Uber Eats, där de långa perioderna utan några leveranser har lett till mycket låga timlöner, har efter Breakits flaggat för att villkoren ska ändras. Det ska garantera att löner på under 40 kronor i timmen ska tillhöra det förflutna

Som en del i kartläggningen av Foodora och Uber Eats cyklade vår reporter i två veckor som anställd på dessa två bolag. 

Läs det omtalade reportaget i sin helhet här – en engelsk översättning finns här

Läs mer