Doldisen lämnade Kinnevik för att driva startup – får in 190 miljoner i riskkapital

Breakit - Doldisen lämnade Kinnevik för att driva startup – får in 190 miljoner i riskkapital

Peter Lindholm, medgrundare av Frontier car group. Foto: Press.

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgaren Peter Lindholm håller på att bygga upp ett bilimperium i Afrika och Latinamerika. Nu backas han av riskkapitalbolagen Balderton och New enterprise associates.

På bara ett år har svensken Peter Lindholm, och hans två medgrundare Sujay Tyle och André Kussman, etablerat sitt bolag Frontier car group på fem marknader. Sedan nyår har bolaget gått från 12 till över 200 anställda och har fått in närmare 200 miljoner kronor i riskkapital.

Hela resan började i februari 2016. Några månader innan hade Peter Lindholm lämnat toppjobbet på Kinneviks telekombolag Milicom. Där hade han varit operationellt ansvarig för bolagets investeringar i Sydamerika och Afrika som man gjort tillsammans med den tyska startupfabriken Rocket internet – där Kinneviks är storägare.

Han hade precis börjat snegla på att sätta upp en kopia på den tyska bilsajten Auto1, när han träffade på serieentreprenören Sujay Tyle.

“Riskkapitalbolaget han jobbade för hade just investerat i ett liknande bolag i Indien. Han sade att de kollade på att göra det i fler länder”, säger Peter Lindholm.

Det slutade med att de slog ihop sina erfarenheter från riskkapitalvärlden, startupvärlden och tillväxtmarknaderna för att dra igång en Auto1-kopia – fast med inriktning på Latinamerika och Afrika.

Modellen bygger på att bolaget köper bilar från privatpersoner och säljer vidare till bilhandlare genom en webbportal och fysiska butiker. Enligt Peter Lindholm passar den modellen ännu bättre i exempelvis Nigeria än i Tyskland.

“De har helt andra säkerhetsproblem där. Folk blir på riktigt dödade när de säljer sina bilar ibland. Det är riskfyllt och det finns dessutom stora problem med att estimera värdet på en bil”, säger Peter Lindholm och fortsätter:

"Dessutom är det inte som Blocket där man måste gå igenom allt krångel med att lägga upp en annons och hålla visningar. Vi har algoritmer som prissätter bilarna och auktionerar ut till bilhandlare."

De två fick med sig utvecklaren André Kussman och i april bestämde de sig för att satsa.

Bolaget har hittills gått helt under radarn. Redan i december förra året stängdes en kapitalrunda på ungefär 190 miljoner kronor som bolaget nu väljer att offentliggöra.

Investerarna är bland annat Londonbaserade Balderton och New enterprise associates (NEA). Det senare är ett av Silicon valleys främsta riskkapitalbolag och förvaltar över 17 miljarder dollar.

“Pengarna kommer användas till att expandera på nuvarande marknader. Bara i Chile är bilbranschen en dollarmiljardmarknad. I Mexico finns det 40 miljoner bilar. Marknaden är helt gigantisk i varje land”, säger Peter Lindholm.

Vad bolaget omsätter eller hur många bilar bolaget säljer i månaden vill han inte avslöja. Däremot berättar han att det är först under 2017 som bolaget fått ordentlig snurr på affären.

“I exempelvis Nigera har vi kanske 12 butiker just nu. Planen är att expandera till 20-25 vid slutet av året men mycket av det här är fortfarande i sin linda”, säger han.

En nyckelfaktor i att hantera den snabba tillväxten, enligt Peter Lindholm, har varit rekryteringen.

“Vi lägger extremt mycket tid på rekrytering. Jag har ibland haft 150–160 intervjuer när vi har letat efter lokala vd:ar. Det tar tid men när man väl hittat rätt så vet man”, säger han.

Han har även ett annat knep när det gäller personal: ta in svenskar i alla länder.

“Petar man in en svensk löser sig ganska mycket i de flesta sammanhang. De är ordentliga och lätta att jobba med. De är ganska diplomatiska personer”, säger Peter Lindholm.

Läs fler artiklar
LÄS MER