Sök

Tradedoubler blev en riktig stjärnsmäll för de svenska it-veteranerna

MonterroTradedoubler

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Investeringen i nätannonsbolaget Tradedoubler blev en mardröm för de svenska it-veteranerna. Nu säljer de alla aktierna och tvingas kassera in en förlust på uppskattningsvis 75 Mkr.

Det var ett namnkunnigt gäng som för 1,5 år sedan klev in i det redan då tilltufsade Tradedoubler. Bakom investmentbolaget Monterro som då blev Tradedoublers nya storägare stod bland annat Protect Datas tidigare vd Peter Larsson, gamle Orc-chefen Thomas Bill och den framgångsrike finansmannen Martin Bjäringer.

Tradedoubler-aktien var redan då nedtryckt men efter Monterros inhopp har resan ner fortsatt på börsen. Bakom raset ligger att Tradedoublers tidigare framgångsrika affärsmodell med så kallad prestationsbaserad marknadsföring, eller affiliates delvis spelat ut sin roll.

"Det har byggts upp väldigt många nya digitala kanaler för företag som vill sälja sina produkter på nätet. Och Tradedoubler har fram tills nyligen varit väldigt enbent och bara haft sitt nätverk för prestationsbaserad marknadsföring. Nu tar bolaget fram ytterligare kanaler för annonsörer", konstaterar Thomas Bill i en intervju med nyhetsbyrån Direkt.

När Monterro gjorde sin investering stod Tradedoubler-aktien i runt 17 kronor, idag har den rasat till  dryga 8 kronor. Totalt köpte Monterro 8 miljoner aktier vilket indikerar att deras realiserade förlust nu blir runt 75 Mkr.

Köpare av Monterros aktier är franska Reworld Media som därmed blir majoritetsägare i Tradedoubler. De nya ägarna Reworld Media äger bland annat Marie France, Be och Auto Moto, rapporterar Resumé.

Tradedoubler grundades 1999 av IT-entreprenören Felix Hagnö och Spotify-grundaren Martin Lorentzon. 

Läs mer