Mathias Axlén satsar 25 miljoner ur egen ficka – på sin nya startup Shopit

Breakit - Mathias Axlén satsar 25 miljoner ur egen ficka – på sin nya startup Shopit
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

I fem år har han snickrat på sin Pricerunner-utmanare. Nu kliver smålänningen Mathias Axlén fram ur skuggorna.
"Vi har helautomatiserat det som Pricerunner lägger väldigt mycket manuellt arbete på", säger han till Breakit.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Mathias Axlén har de senaste 20 åren grundat en rad olika techbolag i sin hemstad Växjö. Fram till 2015 drev han exempelvis e-handelsplattformen Sitedirect - ett bolag som sedermera köptes upp av Ninetech för ungefär 20 miljoner kronor, enligt ägarbolagets årsredovisning.

Nu är entreprenören tillbaka med en ny storsatsning. Efter försäljningen av Sitedirect, samt under de sista åren innan försäljningen, har han satsat stenhårt på sitt nya projekt Shopit.

“Det började med att jag köpte ett nytt hus. Då behöver man en massa prylar. Möbler, verktyg, byggmaterial. Jag gick ut på nätet för att leta efter allt och insåg hur mycket tid man lägger på att hitta rätt saker. Man får hoppa runt mellan jättemånga olika sajter”, säger Mathias Axlén.

Lösningen blev en sökmotor för hela världens detaljhandel – vilket han nu alltså har byggt.

Den nya tjänsten har samlat över 50.000 produktkategorier. Enligt Mathias Axlén har exempelvis Pricerunner 600–700 kategorier och Amazon ungefär 20.000 kategorier.

“Andra sajter kanske har kategorin kylskåp eller kylskåpsdelar. Hos oss kan man hitta kategorin ‘kylskåpskompressorslangklämma’. Det blir mycket mer detaljerat än alla andra”, säger Mathias Axlén.

Efter totalt fem års utveckling kommer en betaversion av sökmotorn att lanseras i Sverige någon gång under eller strax efter sommaren.

“Den stora utmaningen har varit att bygga ett system som kan hantera den här volymen. Vi var tvungna att kategorisera hela världens produkter”, säger Mathias Axlén.

Målsättningen för bolaget är att katalogisera och indexera alla världens detaljhandelsvaror, oberoende av språk och produktgrupp. Det är inte ett litet uppdrag. Enligt sajten Emarketer omsätter den totala detaljhandelsindustrin 200.000 miljarder kronor.

Som de flesta andra söksajter för e-handel räknar Shopit med att kunna tjäna pengar på att slussa trafik vidare till de faktiska handlarna.

“Handlarna är vana vid att köpa annonser och trafik från prisjämförelsesajterna. Det blir samma som Google adwords att man betalar per klick. Det är en beprövad modell som funkar bra”, säger Mathias Axlén.

Hittills har Mathias Axlén satsat ungefär 25 miljoner kronor ur egen ficka och har lockat till sig ett tiotal utvecklare. Under våren har han även fått in några investerare i en mindre bryggfinansiering.

“Vi tog in ungefär 3,3 miljoner kronor. Det var bara en liten extra klick för att få fram betaversionen. Nu förbereder vi för en såddrunda på ungefär 10-12 miljoner kronor”, säger Mathias Axlén.

En av de nya investerarna är Pricerunners tidigare vd Peter Carlsson – ej att förväxla med den tidigare Tesla-chefen med samma namn.

“Vi stötte på varandra och tog en lunch för att prata om idén. Den varade i fyra timmar. Han blev begeistrad för det här eftersom vi har helautomatiserat det som Pricerunner lägger väldigt mycket manuellt arbete på, vilket gör att vi kan skala upp på global nivå”, säger Mathias Axlén.

Läs fler artiklar
LÄS MER