Raketstart för Gigstr – nu ska man slå ut bemanningsbolagen

Breakit - Raketstart för Gigstr – nu ska man slå ut bemanningsbolagen
Rasmus Solholm har grundat HR-techbolaget Gigstr.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Gigstr ska slå ut de klassiska bemanningsbolagen och visar svarta siffror redan efter första året, berättar grundaren Rasmus Solholm.
"Vi tittar just nu ner mot Europa".

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Glöm de klassiska bemmaningsbolagen och börja "gigga" istället. Det är budskapet från Rasmus Solholm som grundat HR-techbolaget Gigstr med målsättning att slå ut de konkurrerande giganterna.

"Arbetsgivare får allt mer komplexa organisationer och det är snart lika vanligt att man har konsulter som fastanställda", säger Rasmus Solholm.

Med det i åtanke kickade han igång Gigstr i början av förra sommaren. Under hösten gick PEQ Invest, ett bolag som bygger fonder och investerar i små och medelstora företag, in med tio miljoner kronor.    

Konceptet är enkelt. Personer, i det här fallet främst unga vuxna och studenter, registrerar sig i appen och kan sedan söka arbete under längre eller kortare perioder hos en rad arbetsgivare. De hamnar ofta i ett större team som sedan hyrs ut till Gigstrs kunder efter att de utbildats. 

"Vi blir som en HR-partner till företagen och lånar ut och hanterar personalen. Sedan får de en faktura", förklarar Rasmus Solholm. 

Konceptet är en form av förlängning av gig-ekonomin, där de anställda styr sina egna scheman och kommunicerar med Gigstr, företag och sina team genom appen. 

Telia återfinns bland de större företagen som använder tjänsten. Utöver att utbilda personalen står Gigstr för alla praktiska frågor som arbetsgivaransvar, löner, försäkringar och är knutna till kollektivavtal. 

Rasmus Solholm drev tidigare en eventbyrå under samma bolag, som lades ned i våras. Telia var en av de tidigare kunderna, men majoriteten av kunderna är nya, berättar Solholm. 

”Vi har bearbetat ganska mycket genom sälj. Ring kunder, mejlat, kommit fram och presenterat oss. Nu kommer vi att göra ännu mer marknadsföring”.

Under sitt första år har företaget förmedlat tjänster till ett värde av runt 20 miljoner kronor, hur stor del av detta som utgör företagets omsättning är inget grundaren vill avslöja.   

"Trots att vi investerat så kommer vi att få svarta siffror". 

Han menar att en stor del av nyckeln till framgång är just marknadsföring. 

”Det blir lätt att man fokuserar på produkten. Man måste komma ut och träffa och involvera kunderna, lyssna och fråga vad de tycker". 

I dagsläget jobbar runt 200 personer aktivt genom Gigstr med en snittarbetstid på runt 50 timmar i månaden. Totalt finns runt 2.000 personer registrerade i systemet. Arbetsuppgifterna rör allt från kundservice till arbete i bar och vid events. 

Grundlönen ligger i regel på 120 kronor i timmen och på det tillkommer exempelvis semesterersättning, provision och liknande tillägg för de anställda. Företagen faktureras i sin tur efter kostnad per timme.  

Allt fler startups ser potential i lösningar som gör att arbetsgivare slipper hantera praktiska frågor kring anställningar. Breakit har tidigare uppmärksammat PaySalary som bland annat sköter arbetsgivaransvaret och lönerna åt Uber Eats. 

På frågan om konceptet stött på någon kritik svarar Solholm att man inte tar den här typen av gig om man inte tycker att det är roligt. 

"Vi ser att de som använder appen tycker att det är kul. Att det blir mer motiverande att jobba med flexibilitet".  

PEQ Invest är i nuläget den enda aktören som gått in i bolaget. Gigstr letar inte aktivt efter nya investerare men Rasmus Solholm ser ett intresse och utesluter inte att det kan bli aktuellt om rätt aktör dyker upp. 

Nu jobbar 20 personer med Gigstr på huvudkontoret i Stockholm och ytterligare fyra personer på den nyöppnade kontoret i Danmark. Något fysiskt kontor finns ännu inte i Norge, även om appen är tillgänglig där. 

Målet är nu att expandera utomlands.

"Vi tittar just nu ner mot Europa och för förhandlingar med företag i Tyskland och England". 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel