Sök

Tobii knoppade av Sticky 2009 – nu köps bolaget tillbaka igen från Northzone

TobiiSticky

Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Berg- och dalbanebolaget Sticky köps upp av ögonstyrningsbolaget Tobii.

Ögonstyrningsbolaget Tobii har köpt upp Sticky – ett bolag som har utvecklat en teknik som ska hjälpa företag att ta reda på hur konsumenter tittar på webbsidor och annonser.

“Vi tror väldigt mycket på potentialen i storskalig eyetrackingtestning. Där har Sticky investerat mycket resurser för att ta fram sin plattform. De har lyckats komma långt samtidigt som marknaden och vårt affärsområde Tobii Pro har mognat så att det finns tydliga synergier”, säger Henrik Eskilsson, vd på Tobii.

Tobii har utvecklat en teknik som med hjälp av IR-sensorer registrerar var folk tittar. Bolaget har utvecklat flera olika användningsområdet för tekniken - bland annat en funktion som påminner om Stickys. Det förvärvade bolagets teknik skiljer sig dock genom att man använder en vanlig webbkamera istället för särskilda sensorer för att registrera konsumentens tittarmönster.

Sticky började som ett dotterbolag hos Tobii som knoppades av 2009. Avknoppningen berodde dels på att verksamheternas produkter var för olika samtidigt som man ville locka riskkapitalister att investera.

“Det är ju så att inga riskkapitalister vill investera i ett dotterbolag. Då löper de bland annat risken att deras investering avvecklas av strategiska skäl trots att verksamheten går bra. När det blev dags att ta in mer kapital knoppade vi av Sticky. Då bestämde vi samtidigt att Tobii skulle dra in klorna och att vi skulle minska vår andel och vårt inflytande”, sade Tobiis medgrundare John Elvesjö i en tidigare intervju med Breakit.

Medan Tobii har gått till börsen och växt till ett miljardbolag har Sticky haft en betydligt tuffare resa.

Totalt har Sticky tagit in närmare 120 miljoner kronor i riskkapital, senast från riskkapitalbolagen Northzone, Dawn capital och Conor ventures.

2016 omsatte bolaget ungefär 13 miljoner kronor och gjorde en förlust på 25 miljoner kronor.

Någon köpeskilling har inte parterna avslöjat. Tidigare har värderingen i Sticky böljat fram och tillbaka. Vid en tidpunkt värderades bolaget till 90 miljoner för att därefter göra en nedåtrunda på värdering 36 miljoner kronor.

Våren 2015 fick bolaget ett nytt kapitaltillskott från ägarna på 45 miljoner, då till en värdering på över 100 miljoner kronor.

Riskkapitalbolagen Northzone, Dawn och Conor äger mellan sig närmare 95 procent av bolaget. Med på ägarlistan finns också bland annat Göteborgsprofilen Magnus Emilson, Breakit-krönikören Bo Mattsson och serieentreprenören Mattias Plank.

Läs mer: Stickys ägare talar ut om de tuffa åren: Vi var för hands on i början

Transparens: Bo Mattsson är även minoritetsägare i Breakit.

Läs mer