Peter Arvais Powerpoint-dödare Prezi köper upp diagramstartupen Infogram

Breakit - Peter Arvais Powerpoint-dödare Prezi köper upp diagramstartupen Infogram
Peter Arvai. Medgrundare av startupbolaget Prezi.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Svenske Peter Arvais startupbolag Prezi köper upp Infogram för ett hemligt belopp.
"Nu ska vi skala och bli större tillsammans”, säger Peter Arvai till Breakit.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Peter Arvai är ett relativt okänt namn för många på den svenska techscenen. Lite i skymundan har han varit med och skapat det framgångsrika techbolaget Prezi, som har sin bas i San Francisco och Budapest.

Bolaget har skapat ett presentationsverktyg som ska utmana Powerpoint, Google Suite och Apples Keynote-program. I dagsläget har bolaget ungefär 85 miljoner användare som gjort minst en presentation och siffran ökar med ungefär 1 miljon användare i månaden.

Hittills har bolaget fått in 72 miljoner dollar – motsvarande 630 miljoner kronor med dagens växelkurs – i riskkapital från bland annat riskkapitalbolagen Accel och Sunstone. Även världens största talarforum TED har investerat i tjänsten.

Nu berättar Peter Arvai att hans företag har köpt upp det lettiska techbolaget Infogram.

Infogram har skapat ett verktyg som ska göra det lättare att göra snygga diagram.

“Vi är experter på presentationer men innan förvärvet hade vi ingen datakomponent. Vi tittade oss runt om i världen efter det och såg att Infogram lyckades bäst. Vi sysslar båda med berättande. Vi gör det genom presentationer och Infogram gör det genom siffror. Vi hoppas kunna göra många roliga saker tillsammans framåt”, säger Peter Arvai.

Den exakta köpesumman har parterna valt att inte avslöja.

Handlar det om enstaka, tiotals eller hundratals miljoner?

"Det rör sig väl någonstans i mitten där kan man säga", säger Peter Arvai, som inte vill kommentera mer än så.

Enligt Peter Arvai har Infogram 3 miljoner användare och är kassaflödespositivt vid uppköpet.

“Det är både vi och de. Det här är inte för att någon av oss tvingades in i dealen. Vi har känt dem ända sedan starten. Nu ska vi skala och bli större tillsammans”, säger han.

Prezis positiva kassaflöde har gjort att man fortfarande har kvar hälften av riskkapitalet man tagit in på bankkontot. Det är med de medlen man finansierat förvärvet av Infogram.

Är det aktuellt för er med fler förvärv nu?

“Vi tittar hela tiden på bolag som skulle kunna vara intressanta för att hjälpa oss”, säger Peter Arvai.

Han vill inte berätta om Prezi har några konkreta uppköp i kikaren.

Även Prezis omsättning och resultat håller han för sig själv. Bolaget använder sig av en så kallad “freemium”-modell vilket innebär att grundtjänsten är gratis. Användnarna betalar sedan för att olika tilläggstjänster.

Läs mer om Peter Arvais resa med Prezi här.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel