Netflix för operationsfilmer plockar in miljoner – ska ta över Skandinavien

Breakit - Netflix för operationsfilmer plockar in miljoner – ska ta över Skandinavien
Erik Kylén och Joel Stenholm har grundat MedFilm.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

MedFilm, som förser sjukhus med operationsfilmer, har utökat kassan med 3,2 miljoner kronor efter en ny finansieringsrunda. Nu växlar man upp.
"Det blir en konkurrens bland sjukhusen", säger grundaren Erik Kylén.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

MedFilm är ett svenskt företag som tagit fram en prenumerationstjänst för filmer i vården. 

Inför operationen får patienterna ta del av 3D-animerade filmer som ska öka förståelsen för operationen och besvara olika frågor. I dagsläget prenumererar 25 svenska sjukhus på filmerna som erbjuds på ett 10-tal språk. 

Tjänsten kickade igång ordentligt under förra året och grundades 2014 med hjälp av Almi Invest och Västkustens Affärsänglar, som då gick in med  2,4 miljoner kronor. 

I mitten av maj avslutade MedFilm en andra finansieringrunda där man sökte minst 2 miljoner kronor, och nu har 15 investerare gått in med 3,2 miljoner kronor.  Av dessa 15 är ungefär hälften tidigare ägare. 

"Det är enskilda personer som verkar inom life science av något slag. De har både kapital, relevanta kunskaper och kontakter för vår affärsutveckling", säger Erik Kylén som grundade MedFilm tillsammans med Joel Stenholm.

MedFilm fick in pengarna via Sciety, en plattform som kopplar ihop entreprenörer med investerare. Totalt presenterades Medfilm på detta sätt för runt 200 investerare. 

"Jag tror detta är framtiden för kapitalanskaffning", säger Erik Kylén.     

I dagsläget prenumererar kunderna totalt på 150 filmer, och de betalar 2.500 kronor per film i månaden. Det finns totalt 85 filmplattor hos de olika sjukhusen. Erik Kylén berättar att det gör att sjukhusen sparar in tid i informationsarbetet och leder till ökat trygghet och förståelse för patienterna. 

Enligt förra räkenskapsåret, som avslutades april 2016, omsatte bolaget 1,2 miljoner kronor. För 2017 räknar man med en omsättning på 3,5 miljoner kronor. Nu ligger fokus på att rekrytera fler personer till marknadsteamet, utveckla databasen och att lansera bolaget i hela Skandinavien.

Därefter väntar etablering i Tyskland, England och USA.

MedFilms största marknad är Sverige men man samarbetar även med sjukhus i Norge. 

Visionen är att modernisera och digitalisera bort ålderdomliga pappersbroschyrer och muntlig information för att istället ersätta det med 3D-animerade pedagogiska patientfilmer.

Erik Kylén berättar att han trodde att MedFilm skulle få starta smått med privata vårdgivare för att sedan nå de större offentliga sjukhusen – istället har det blivit tvärtom.

"Det blir en konkurrens bland sjukhusen, även inom det offentliga"  

I dagsläget används filmerna bland annat av Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Capio Sankt Görans Sjukhus. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel