Breakit - Schibsted i rapporten: Servicefinder är fortsatt ett sänke för oss
Schibsteds Martin Frey. Foto: Lars Pehrson och Magnus Hjalmarson/TT/SvD.

Schibsted i rapporten: Servicefinder är fortsatt ett sänke för oss

Olle Aronsson
Olle Aronsson
12 maj 2017, kl 12:25

Schibsted betalade 74 miljoner kronor för den sista tredjedelen av Servicefinder. Nu visar det sig att förmedlingstjänsten tappar intäkter och drar ner mediejättens resultat.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
12 maj 2017, kl 12:25

Det är i mediekoncernens rapport för det första kvartalet som Schibsted, för andra gången i år, pekar ut tjänsteförmedlaren Servicefinder som ett sänke.

"Intäkterna i Sverige var var 248 miljoner svenska kronor under första kvartalet, en stillastående utveckling jämfört med föregående år. Den långsammare tillväxten beror bland annat på lägre intäkter för Servicefinder", skriver Schibsteds ledning i rapporten. Siffrorna rör inte hela Schibsted utan bara affärsområdet Online Classifieds i Sverige, där också Blocket och Bytbil ingår.

Det är ungefär samma visa som vid förra kvartalsrapporten – då mediejätten också pekade ut Servicefinder som boven i dramat vad gäller den svaga utvecklingen inom affärsområdet.

Martin Frey, affärsområdeschef på Schibsted, säger att tappet beror på ändrad lagstiftning. Servicefinder förmedlar till exempel byggtjänster och rörmokare, vilket innebär att omsättningen varierar beroende på hur sugna svenskarna är på att renovera i hemmet.

“Tappet beror att det har varit färre kunder, vilket delvis beror på förändrade rot- och rut-regler som slog igenom 2015 och 2016. Vi har ju en abonnemangsmodell där det blir en viss fördröjning vad gäller effekten på intäkterna. Så det är först nu som på känner av de nya reglernas effekt på Servicefinders intäkter”, säger Martin Frey.

Vad finns det fler för orsaker till att omsättningen faller?
“Det kan finnas flera orsaker, men de kan jag inte gå in på. Vi kan bara konstatera att det är färre kunder än under föregående år. På lång sikt så tror vi väldigt mycket på den här affärsmodellen framöver eftersom det är en väldigt bra tjänst för användarna”.

Breakit har tidigare rapporterat om att Servicefinder, medan det fortfarande drevs av grundarna, använde aggressiva försäljningsmetoder vilket ledde till många tvister med kunderna. 

Martin Frey dementerar dock att det skulle vara tvisterna i tingsrätten som slår mot omsättningen.

Blocket och Bytbil, de andra delarna av affärsområdet, går bättre än Servicefinder. Utan Servicefinder hade affärsområdet haft en tillväxt på 3 procent under kvartalet, men nu står i stället omsättningen stilla, skriver Schibsted i rapporten.

LÄS MER: Servicefinder har tvingat över 150 till domstol ​

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel