Sök

Skapade Facebooks sociala graf – nu letar han svenska techbolag

Philippe Bouzaglou. Foto: Sara Lindh

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Få känner kanske till Philippe Bouzaglou men det är han som är skaparen av Facebooks sociala graf. Nu är han i Sverige för att leta intressanta efter bolag att investera i.

Det började med att Philippe Bouzaglou ville se vilken koppling olika människor har till varandra genom att placera dem i en graf. Året var 2002 och han studerade på Harvard med tillämpad matematik som huvudämne.

Resultatet blev en akademiskt rapport som kombinerade grafteori med socialpsykologi.

“Från början ville jag bara använda statistik från en social graf för att se hur människor interagerar. Jag började leta efter en graf men hittade ingen så då byggde jag en själv. Det tog mellan tre och sex månader”, säger han.

En social graf fungerar som en global karta och visar hur människor är sammanlänkade med varandra. För Facebooks del har den här konstruktionen varit av stor betydelse, men få känner till vem som ligger bakom den allra tidigaste formen.

“Det är inte mer spännande än att jag skapade den och de andra implementerade den på Facebook. En medgrundare av Facebook deltog i samma seminarium som mig och läste mitt arbete. Jag är glad att mitt jobb har kommit till användning”, säger Philippe Bouzaglou.

När Facebook föddes 2004 så hade Philippe Bouzaglou flyttat till Tyskland för studier på högre nivå. Det innebar att han hoppade över chansen att ansluta sig till Facebook-huset med de andra grundarna.

Philippe Bouzaglou har ändå aldrig ångrat att han inte började arbeta för Facebook.  I dag bor han kvar i Berlin men reser ofta till både hemstaden Montreal, Silicon Valley och Stockholm.

För tillfället letar han efter intressanta bolag att ängelinvestera i. De länder som intresserar honom mest är Sverige och Tyskland.

“Företagen och entreprenörerna här i Sverige är bland de bästa i världen, men samtidigt är det svårt här. Många tar finansiering i ett väldigt tidigt skede och ger i från sig en stor andel av bolaget. Det ger en trasslig ägarbild”, säger Philippe Bouzaglou.

Han pekar på flera stora skillnader mellan entreprenörer i Sverige och med Silicon Valley. Den svenska konsensusmentaliteten är skrämmande och ovan för utländska investerare eftersom det ger en känsla av att inte ha kontroll. Philippe Bouzaglou som bott ett år i Lund och kan prata svenska vill vara bryggan mellan de två företagskulturerna.

“Det är intressant att se att svenska företagare är motiverade av andra saker än pengar och aktier, men det kan vara förvirrande för en utländsk investerare. I USA kan man hata sitt jobb, bara man tjänar pengar”, säger han.

Det är främst unga bolag med global succépotential som Philippe Bouzaglou är på jakt efter. Tanken är att göra tidiga investeringar i de mest lovande bolagen. Helst vill han vara den allra första att fånga entreprenören.

“Vi kan erbjuda dem att flytta till USA och eventuellt göra uppföljande investeringar där”, säger Philippe Bouzaglou.

Nästa stora trend som Bouzaglou tror kommer att sprida sig från USA till Stockholm är kollektiv där programmerare och entreprenörer kan både bo och jobba. Alltså ungefär som ett co-working space med boendemöjlighet.

“Det är svårt med boende här i Stockholm så jag tror folk skulle älska det. Det är helt rätt i tiden”, säger han.

Läs mer