Yoppie anpassar sig efter mensen – och stöttar kvinnor i utvecklingsländer

Breakit - Yoppie anpassar sig efter mensen – och stöttar kvinnor i utvecklingsländer
Nova Hoffman Bermejo och Daniella Peri.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Yoppie ger dig skräddarsydda tampongboxar rätt i brevlådan – och stöttar kvinnor i utvecklingsländer.
"Vi vill absolut nå ut över hela världen", säger grundaren Daniella Peri.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Varje helg presenterar Breakit ett nytt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Nu är det dags för Daniella Peri och Nova Hoffman Bermejo som grundade Yoppie (Your Happy Period) – tampongboxar på posten.

Idén till Yoppie grundades våren 2015 när de tog en promenad i Hyde Park i London.  

De diskuterade problemen med att aldrig ha mensskydd där hemma, och att det inte fanns så många ekologiska alternativ. 

”Vi kände även att sättet att inhandla mensskydd är ganska gammalmodigt”, berättar Daniella Peri.

De bestämde sig för att starta ett företag som skickar tamponger på posten, och i höstas lanserades Yoppie – Your Happy Period. Idén är att kunden väljer olika storlekar, hur ofta de vill ha boxen och sedan dimper den ned i brevlådan. Tampongerna är helt ekologiska och tillverkade av obesprutad bomull. Det vill säga inga blekmedel, parfymer, syntetiska fibrer eller kemiska tillsatser. 

I dagsläget har Yoppie, som är baserat i London, prenumeranter runtom i Europa och för varje såld box går en månadsförbrukning av mensskydd till en tjej i ett utvecklingsland. 

Enligt FN-organisationen UNICEF missar 1 av 10 flickor i Afrika upp till en vecka i skolan varje månad till följd av att de inte har mensskydd. Många väljer även andra former av skydd vilket kan leda till besvär och även sjukdomar. Därför går en del intäkterna även till att utbilda unga tjejer inom hälsa. 

Yoppie har valt att samarbeta med GlobalGiving som är en av de största globala aktörena inom gräsrotsfinansiering för ideella organisationer. 

Yoppie har tidigare tagit ett innovationslån från Almi och siktar nu på att locka investerare för att kunna expandera både i och utanför Europa.  

Daniella Peri berättar att de dagligen får mejl från kvinnor som uppskattar deras initiativ.

Hon menar att Yoppie passar väl in på den nya hälsotrenden där allt fler kvinnor ifrågasätter vad de stora internationella företagen har i sina produkter.

"I dagsläget testar man inte tamponger och dess inverkan på kroppen", säger hon. 

Daniella Peri tror även att många föredrar att själv kunna skräddarsy sin tamponglåda efter storlek och behov. För boxarna betalar kunderna från 75 kronor i månaden inklusive frakt.  

”Att gå in i butiken i dag och tvingas köpa tre olika stora paket är onödigt, det här är mer hälsosamt och en medveten konsumtion", säger Daniella Peri.

Däremot är det en bit kvar innan de får fart på omsättningen. 

”De intäkter vi har spenderar vi på marknadsföring och återinvesterar i bolaget”. 

De har rekryterat nya medarbetare som erbjudits andelar i bolaget i utbyte mot deras kompetens. Idag jobbar sex personer med Yoppie.  

Daniella Peri och Nova Hoffman Bermejo har vänt sig mot sina egna nätverk och sociala medier för att nå ut till kunderna, bland annat genom att lansera en film där de förklarar sin affärsmodell och budskap. 

”Vi har även haft turen att många influencers plockade upp och använde vår tjänst. Kvinnliga förebilder som Carolina Gynning, Anja Forsnor och Linn Herbertsson", säger grundaren.

Målsättningen är att utöka varumärket med både tamponger med applikator, bindor, trosskydd och menskoppar. 

”Det handlar om att ta ett steg i taget och förstå vad kunden vill ha. Vi tror att vi kan bli ännu mer effektiva och innovativa med vårt erbjudande, och vi vill absolut nå ut över hela världen".

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel