LISTA: Beställa mat i Stockholm – här är apparna som slåss om marknaden

Breakit - LISTA: Beställa mat i Stockholm – här är apparna som slåss om marknaden
Foto: Istockphotos
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Foodora, Uber Eats, Wolt och uppstickaren Hungrig.se. Här är matkrigets viktigaste spelare.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

På kort tid har en rad kapitalstarka bolag satt sig på kartan i Sverige. Nu gör de upp om marknaden för restaurangmat levererad via cykelbud. 

De tyngsta spelarna är alla utländska bolag, men flera av dem har svenska ägarintressen. Här är de spelarna som siktar på att bli herre på täppan när matkriget i Stockholm är avgjord. 

Foodora

Tyska Foodora är enligt Breakits kartläggning störst på marknaden i Stockholm. Har enligt våra uppgifter närmare 250 cykelbud.

Ursprung: Grundades 2014 i Berlin under namnet Volo. När Kinnevik-delägda Rocket Internet köpte bolaget i april 2015 byttes namnet till Foodora. 

Lanserades i Stockholm: Sommaren 2015.

Ägare: Köptes hösten 2015 upp av tyska Delivery Hero som är i färd med att bygga ett global koncern för matleveranser. Bolaget börsnoterades under sommaren 2017.

Ersättning till de svenska cykelbuden: 70 kronor i timmen plus 20 kronor per beställning på vardagar. 75 kronor per beställning på helger, utan fast timlön.

Uber Eats

Amerikanska Uber Eats är sett till antalet bud andra störst. Enligt uppgift till Breakit har bolaget omkring 100 cykelbud i Stockholm. Nyrekryteringen är för närvarande pausad.

Ursprung: Är en del av den amerikanska taxiplattformen Uber Technologies Inc. Bolaget grundades 2009 och är baserat i San Francisco. 2014 lanserades tjänsten Uber Fresh i Kalifornien. 2015 släpptes den under namnet Uber Eats som en fristående app. 

Lanserades i Stockholm: Under hösten 2016.

Ägare: Uber Technologies, grundat av Travis Kalanick och Garret Camp.

Ersättning till de svenska cykelbuden: Ingen fast timlön. Istället genererar varje leverans ett visst belopp, baserat på avhämtning, avlämning och antal kilometer. Under vissa tidpunkter garanteras en viss ersättning per timme om budet klarar vissa krav. Här är de senaste uppgifterna om vad buden tjänar i snitt.

Bolagets cykelbud i Sverige anställs av PaySalary, ett svenskt bolag specialiserat på att arbetsgivaransvar och sköta administration. 

Wolt

Har betydligt färre cykelbud ute på gatorna jämfört med de ovanstående aktörerna. 

Ursprung: Grundades hösten 2014 i Finland. Inför Sverigelanseringen tog bolaget in 90 miljoner kronor i riskkapital. Wallenbergssfärens riskkapitalbolag EQT och Skype-grundaren Niklas Zennström fanns då bland investerarna. 

Lanserades i Stockholm: Våren 2016.

Ägare: Grundarna, riskkapitalbolagen EQT och Atomico med flera.

Ersättning till de svenska cykelbuden: Enligt Breakits uppgifter 100 kronor i timmen.

Hungrig.se 

Försöker slå sig in i Stockholm, och kör ut via bilburna bud samt ett fåtal cykelbud. De skall dock bli fler.

Ursprung: Grundades 2013 i Lund av Samir Bachkami, Marcus Gullin och Henrik Jönsson. Bolaget Restaurang Online började med att sälja e-handelslösningar åt restauranger. 2014 lanserades Hungrig.se, en app liknande Uber Eats och Foodora.   

Lanserades i Stockholm: Våren 2017

Ägare: Huvudägare är grundarna Samir Bachkami, Marcus Gullin och Henrik Jönsson.

Ersättning till de svenska cykelbuden: Enligt Breakits uppgifter 60 kronor i timme plus en summa per leverans. 

Läs fler artiklar
LÄS MER