Sök

Phils Burger-chefen Hans Isoz: Det här är inte okej

Phils burgerCykelbuden

Hans Isoz, vd Phils Burger. Foto: Stefan Lundell.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Cykelapparnas största kund, Phils Burger, reagerar kraftigt på budens arbetsvillkor.



Lunchen har precis börjat på Phils Burger-restaurangen vid Stureplan i centrala Stockholm. Restaurangkedjans VD och delägare Hans Isoz kan konstatera att ruljansen är i full sving i köket. Merparten av hamburgarna serveras fortfarande till gästerna som är ute i restaurangen. Men en allt större andel av maten packas numera ner i väskorna hos cykelbuden som med jämna mellanrum kommer in i lokalen.

“Vi har byggt ut köket för att kunna hantera all volym från framförallt Foodora och Uber Eats”, säger Hans Isoz.

I dagsläget säljer han hamburgare till ett värde av knappa 1,5 miljoner kronor i månaden bara via de cykelbud som levererar hem mat till kunderna.

“Vi har varit störst i Foodoras nätverk från dag ett och vi säljer bland de främsta även hos Uber Eats. På rullande tolv månader säljer vi för runt 15 miljoner kronor via dessa tjänster och vi växer hela tiden”, säger Hans Isoz.

Det innebär att drygt 10 procent av restaurangkedjans omsättning på cirka 110 miljoner kronor kommer nu från matappar som Foodora och Uber Eats. Men efter Breakits avslöjanden under onsdagen om cykelbudens arbetsvillkor är Hans Isoz känslor nu blandade inför framför allt Uber Eats verksamhet. Breakits reporter Erik Wisterberg cyklade i två veckor för Uber Eats och tjänade 39 kronor i timmen – före skatt.

”Det här är inte okej. Vi har en väldigt tydlig policy inom vår organisation att alltid följa rådande lagstiftning och ge all personal schyssta villkor. Här talar vi om löner som inte motsvarar minimilönerna i Sverige, det är så klart bekymmersamt”, säger Hans Isoz.

Han har inlett en diskussion med både Uber Eats och Foodora:

”Jag måste kunna stå för och motivera de här samarbetena både externt och inte minst internt. Först vill jag höra vad Uber Eats och Foodora själva säger och hur de vill hantera detta. Men helt klart är att något behöver göras”.

De flesta restauranger betalar runt 30 procent till tjänsterna för att få vara med i nätverket.

“Vi betalar inte så mycket. Konkurrensen mellan tjänsterna är stenhård och då går det att förhandla om priset om du är stor. De kör ett ”chicken race” just nu där de försöker skjuta ner varandra och ta den ledande marknadspositionen. Självklart kommer det bli en utslagning också här över tid, det är inget snack om saken”, säger Hans Isoz.

LÄS MER: Därför granskar Breakit de nya matapparna​

LÄS MER: Jag cyklade i två veckor för Uber Eats – tjänade 39 kronor i timmen

LÄS MER: Foodora förlorar på varje körning – utslagning väntar i matkriget

LÄS MER: Video: Så här såg det ut när vi cyklade för Uber – live på Facebook

Läs mer