Sök

Alla hajpar e-sport – men hur stort och hett är det egentligen?

esport

Intresset för e-sport har vuxit de senaste åren. Foto Björn Lindgren /TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

E-sporten drar till sig stora investeringar – men har fortfarande svårigheter att locka de stora pengarna och tittarsiffrorna.

E-sport är ett av de mest hajpade segmenten just nu och såväl stora techbolag som affärsänglar investerar tungt i sektorn. Bland aktörerna som storsatsar på e-sport finns bland annat MTG och techjätten Amazon. 

Och tittare finns det – åtminstone i Sverige. I mars rapporterade analysföretaget Mediavision att kategorin e-sport och gaming i snitt lockar 370 000 svenska online-tittare dagligen. En färsk undersökning från PayPal och SuperData visar i sin tur att över en miljon svenskar följde e-sport under förra året. 

Men globalt sett är publiken fortfarande relativt liten, vilket sinkar den kommersiella tillväxten, konstaterar nu Financial TImes. 

Analysföretaget IHS uppskattar att 280 miljoner dollar spenderades på e-sportsreklam under förra året – och spår att siffran stiger till 1 miljard dollar vid 2021. En summa som bara är ett fragment av den totala digitala reklammarknaden som EMarketer spår kommer att nå 113 miljarder i slutet av 2020.

Dan Cryan, analytiker på IHS, konstaterar att e-sporten fortfarande är i startgroparna och att det onekligen tar tid.

Enligt IHS sker den större delen av tittandet på datorer och mobilen genom streaming, medan e-sport på traditionell tv bara utgör en liten del av publiken. 

Sverige har, enligt PayPal och SuperDatas siffror, Europas största omsättning inom e-sport, 369 miljoner kronor under förra året. Branschen spås växa med 25 procent och vara värd 448 miljoner kronor år 2018. 

Det ser dock ut att vara en bit kvar innan e-sporten kan konkurrera ordentligt eftersom tittarna är relativt få om man bryter ned statistiken land för land, enligt Financial Times. 

Ginx, en e-sportkanal i Stobritannien som backas av Sky och ITV, nådde exempelvis som bäst endast 0,01 procent av den totala tv-publiken under 2016, enligt IHS.

Samma visa är det i USA, där e-sportsändningarna lockar några hundra tusen tittare, inte riktigt i nivå med de miljoner som brukar krävas för att locka de stora reklamjättarna.  

Läs mer