Sök

Börsskvaller i form av pushnotiser – ny app håller dig uppdaterad

203 Web GroupMkt.buzz

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Mkt.buzz är en ny app som fångar upp det som skrivs om börsbolag på nätet och skickar det till dig i form av pushnotiser. Syftet? Att göra det enklare för dig att tjäna pengar på aktier.

Kunskap är makt brukar det heta. Det har appmakarna i denna veckas upplaga av "Veckans Break?" tagit fasta på.

“Till exempel så gick Börspodden ut med att det fanns kraftiga säljsignaler för ett visst företag. På ett dygn gick den ned 30 procent. Om du bara kollar din depå en gång i veckan så har du ingen chans att hänga med”, säger Jonas Söderqvist, vd på 203 Web Group som ligger bakom tjänsten.

Appen fångar upp information från bloggar, analyser och andra typer av texter som läggs ut på nätet. Genom appen kan användarna därefter följa börsnoterade bolag ungefär som med Twitter och Pinterest. När något händer kring ett bolag så skickas en pushnotis till följarna.

“Många av de som provat den säger att det är sjukt konstigt att en app som den här inte har funnits tidigare. Den låg nere några dagar när vi bytte servrar och det var stressande att inte kunna gå in och titta”, säger Jonas Söderqvist.

Appen kom till som ett sidospår för att 203 Web Group hade svårt att följa upp allt som hände kring det egna företaget.

Just nu ligger en betaversion ute. Tillgång till tjänsten sker via inbjudan. Hittills har den 200 användare.

“Vi väntar på att Appstore ska godkänna den nya versionen och sedan ska vi skicka ut fler inbjudningar för att testa den mer”, berättar Jonas Söderqvist.

Enligt honom har responsen från de som har provat appen varit positiv. En tredjedel av alla som har den använder den varje dag, hälften använder den mer än en gång i veckan.

“Men vi måste upp i runt 1.000 användare innan vi kan bestämma oss för om vi ska satsa mer på den”, säger han.

Om företaget fortsätter att utveckla Mkt.buzz vill Jonas Söderqvist även lägga till möjligheten att hitta nyheter om bolag som du inte följer än och se trender bland andra Mkt.buzz-användare. Det är också en tänkbar affärsmodell.

“Vi funderar på att ha sponsrade inlägg som med Google Adwords. Ett bolag som ska göra en nyemission kan till exempel annonsera om det i appen. Vi skulle också kunna sälja olika prenumerationspaket till användarna", säger Jonas Söderqvist.

Till er som vill testa appen: För närvarande måste Android-användare skriva in koden "midsommar" för att kunna registrera sig.

Läs mer