Spotify-grundaren om Youtube, Zuckerberg och att sälja Spotify – till Apple

Breakit - Spotify-grundaren om Youtube, Zuckerberg och att sälja Spotify – till Apple
Breakit
Breakit

I en intervju med Dagens Nyheter berättar Spotify-grundaren Daniel Ek om konkurrensen från Youtube, synen på att bli uppköpta av Apple – och relationen till Facebook-grundaren Mark Zuckerberg.

Breakit
Breakit

I en intervju med Dagens Nyheter berättar, eller kanske snarare bekräftar, Daniel Ek att konkurrensen i dagsläget framför allt från videoplattformen Youtube.

”Världens största musikspelare i dag är Youtube och de har alltid gjort betydligt mer än musik, det är det som varit deras framgång. Det finns nog inte ett enda internet­företag i dag som inte redan konkurrerar med de här internetföretagen. Men vårt fokus är lite annat. Dels är vi först och främst musik, det andra är kvaliteten på videon, där vi medvetet valt att inte jobba med användargenererat material, utan bara högkvalitativt material."

Att ta klivet mot ett koncept som liknar Youtube och svenska Soundcloud, med användare som själva kan lägga upp egna klipp och ljudmixar, är däremot inte aktuellt.

"Vad vi märker är att vi får rätt mycket av det här till slut, de riktigt populära grejerna tenderar folk att skaffa licens för. Men vi försöker alltid bli bättre på att vara en plattform som har allt i olika subgenrer. Vi försöker hela tiden demokratisera systemet och låta användarna välja. Så fort vi låter andra intressen styra än vad folk faktiskt vill lyssna på, då kommer de att välja något annat. Men vi kommer inte att bli Soundcloud eller Youtube. Vi fokuserar på att bli den bästa musikspelaren, inte stället där man laddar upp egna klipp."

Daniel Ek fick även frågan om hur han ser på risken att tappa fokus, i och med att musikspelaren Spotify numera snarare har blivit en bredare mediespelare.

”Det är väl absolut en risk i slutänden. Men när vi släpper något så har vi redan testat det i ett halvår, så vi är redan säkra på vad användarna vill ha. Det vi är mindre säkra på är hur industrin ska reagera, och hur det ska påverka vårt varumärke. Det är absolut en risk när det gäller att positionera sig. Tidigare stod vi för musik, nu är det lite vagare vad vi står för. En livsstil mer än bara musik. Men det är något vi tror kommer att bli rörigare och rörigare, när man tittar på världen generellt.

”Kolla bara på de kinesiska bolagen som börjar ge sig ut på världsmarknaden nu, eller Amazon som i princip är i alla industrier på en gång. Det är en luddigare marknad där saker flyter ihop.”

Det florerar ständigt rykten kring huruvida Spotify kommer att ta klivet in på börsen eller bli uppköpt av någon av de gigantiska teknikjättarna i världen, exempelvis Apple (som själva lanserar en musiktjänst nästa vecka).

Att sälja bolaget till just Apple är något Daniel Ek ställer sig neutral till.

”Vi vill nå ut med vår plattform. Det enda fallet där vi skulle vara intresserade av att sälja företaget är om någon skulle erbjuda möjligheten till en större plattform.

DN: Men det kan ju Apple göra?

”Kanske. Men det är inte nödvändigtvis säkert att de skulle kunna göra det."

Daniel Ek berättar vidare att han inte har full koll på hur ägarstrukturen ser ut i bolagen i dagsläget.

”Jag vet faktiskt inte hur stort mitt aktieägande är längre. Det är fortfarande en stor del, så jag tittar på hur vi kan fortsätta utveckla företaget. Det låter kanske konstigt, men vi startade inte Spotify för att det skulle bli värt en massa pengar. Då hade vi inte gått in i musikindustrin. Alla sa åt oss att ”gå inte in i musikindustrin, det är helt idiotiskt!” Hade vi bara velat ha pengar hade vi kunnat sälja för en massa år sedan och fått så mycket pengar att vi inte behövt göra något mer i hela våra liv. Vi har fått en otrolig massa erbjudanden. Men vi är här för att bygga företaget vidare. Vi har inte ens kommit 10 procent av vägen än."

I intervjun slår Daniel Ek även fast att det är svårt för europeiska techbolag att slå sig in på den amerikanska marknaden. Han nämner Skype som ett lyckat exempel – men konstaterar därefter att det numera faktiskt är ett amerikanskt bolag.

Han kan dock trösta sig med att tips och hjälp finns att hämta från bästa håll – Facebook-grundaren Mark Zuckerberg.

”Det är en lustig situation, för ens konkurrenter ger en ganska mycket råd också. Det är en öppen spelplan. Man vill vinna, men man vill vinna genom att göra bra saker för konsumenter, snarare än att sätta krokben för andra. Så jag har fått råd från ganska många, som Mark Zuckerberg, som blivit en nära personlig vän. Jag får råd från många av riskkapitalisterna vi jobbar med. Från Reed Hastings på Netflix, från Google-gänget om hur man växer i olika länder. Det jag gillar med Silicon Valley är att det är en kultur där man kan höra av sig till någon och be om hjälp, och få det.”

LÄS MER: Daniel Ek i exklusiv intervju med Breakit: "De sysslar med häxkonst"

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel