Sök

Facebook drar igång stor tv-satsning – då släpps avsnitten

Meta

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Facebook har dragit igång sin satsning på tv-liknande program och planerar att premiärvisa de första i mitten på juni.

Det rapporterar Business Insider med hänvisning till källor.

Enligt uppgift handlar det om två typer av program som Facebook planerar att sända. De första är påkostade och långa program som en person skulle kunna tänka sig att även se på tv. De andra är billigare med en längd på mellan fem till tio minuter. Dessa kommer att uppdateras med ett nytt program var 24:e timme.

Facebooks satsning innebär att man i högre grad kommer att styra videoinnehållet på sitt sociala nätverk. Samtidigt är det att betrakta som en nödvändig åtgärd för att hålla unga användare från att fly till rivaliserande Snapchat. Det är också en till intäktskälla i form av reklampengar som vanligen hamnar hos traditionella tv-kanaler, skriver affärssajten. Facebook har avböjt att kommentera.

Läs mer