Sök

Annonssamarbete med BERGHS

Emotionell intelligens och att bygga en chatbot på 7 minuter

Berghs School of Communication

Olle Forneus och Gaby Backman, studenter på programmet Digital strateg / Digital kreatör, Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Krönikör

Slår man upp ordet “robot” kan man läsa följande: “En robot är en teknisk anordning, oftast en elektromekanisk maskin som styrs av elektronisk programmering, som utför fysiska uppgifter.” En väldigt fyrkantig, kall och oinspirerande beskrivning alltså, men måste robotar verkligen vara så tråkiga?

Efter att ha varit i Austin på techfestivalen South by Southwest höll vi i en föreläsning om våra insikter därifrån på Berghs Morning Routine där vi pratade om artificiell intelligens (AI) utöver mycket annat.

Länge har utformningen av AI varit väldigt maskinliknande – detta är för att användbarhet och funktionalitet otvistat har varit helt i fokus. Dock börjar man nu se börjar en trendskiftning när fler och fler förstår vikten av att låta det mänskliga ta en stor plats i ekvationen vid utformningen av AI och robotar.

Två bra exempel på detta är robotarna Kuri och Needybot som nästan uteslutande säljs på grund av deras charm. Med gulliga ögon som för tankarna till valfritt husdjur och med sitt mänskliga sätt att interagera med oss är de svåra att inte gilla.

Needybot har skapats av byrån Wieden Kennedy och det är tydligt att de verkligen har förstått vad det emotionella mervärdet är värt. Tvärtemot den klassiska bilden av en robot är Needybot, som namnet antyder, verkligen behövande – roboten är egentligen inte bra på något annat än att känna igen oss och sprida kärlek.

Det är en väldigt intressant tid vi befinner oss i då vi är precis i början av utvecklingen av artificiell intelligens med oändliga möjligheter. Ett av många stora företag som ser potentialen och investerar i AI är Disney – detta då de vill kunna erbjuda djupare relationer kring deras karaktärer och ge liv till deras berättelser långt efter magin från filmerna har tagit slut.

Disney har flera projekt på gång men de är fortfarande, med all rätta, väldigt försiktiga då de ger sig ut på helt outforskade territorium när de försöker göra sina karaktärer så emotionellt intelligenta, och därmed så mänskligt tilltalande, som möjligt.

En annan gigant som vill ta tillvara på detta är Facebook som har visat stort intresse för olika betallösningar i både Messenger och i den vanliga Facebook-appen.

Detta med hjälp av chatbots, för det är svårt att idag prata om artificiell och emotionell intelligens utan att halka in på just chatbots – speciellt inte om du är världens största sociala medier-företag och inte vill missa bra affärsmöjligheter.

Det finns en ömsesidig vilja från både företag och konsumenter att kunna kommunicera snabbt och enkelt sinsemellan, så nu när tekniken snart har hunnit ikapp det här enorma behovet gäller det för Facebook att vara på tå helt enkelt.

Så, nu när det här med chatbots är så himla hett, “Varför inte prova göra en själva?” tänkte vi. Sagt och gjort började vi fundera på vad den skulle besvara och hur vi skulle gå tillväga, vilket fick oss att tänka på den digitala länklistan Digifredag som vi skriver varje vecka om det senaste som händer på nätet varje vecka.

Med vår lista i bagaget som tilltänkt avsändare och våra insikter kring artificiell och emotionell intelligens var det helt enkelt bara att börja googla på hur man konstruerar en chatbot.

Techsidan VentureBeat lovade i en artikel att det endast skulle ta 7 minuter att bygga en bot med hjälp av gratisverktyget Chatfuel. Tidsmässigt stämde det och att komma igång var superenkelt och smärtfritt, men när man själv började chatta med boten insåg man snabbt hur mycket jobb som ligger bakom.

Att i förväg gissa vad för typ av frågor människor kommer att ställa var det som var svårast, speciellt då vi vill att vår Digifredag-bot ska bli uppfattad precis som vi har tänkt oss.

Om vi ska välja ett bra tips att ha i bakhuvudet för att förbättra användarupplevelsen är det att försöka styra samtalen dit man själv vill och hitta på fyndiga och roliga felmeddelanden när ens AI inte har något svar eller klantar sig – detta då vi, precis som med människor, har lättare att förlåta någon när de nyttjar humor och bjuder på sig själva.

Avslutningsvis kan vi rekommendera att prova på att göra sin egen chatbot då det är både kul och lärorikt, även fast vår är långt ifrån både artificiellt och emotionellt intelligent. För det känns med handen på hjärtat lite löjligt att kalla vår chatbot intelligent då vi måste göra allt manuellt i nuläget, men skam den som ger sig, än är inte den sista binära koden skriven!

Olle Forneus och Gaby Backman, studenter på programmet Digital strateg / Digital kreatör, Berghs School of Communication.

Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från Berghs School of Communication. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer