Breakit - Babba Canales lämnar sitt nya toppjobb – efter bara ett halvår

Babba Canales lämnar sitt nya toppjobb – efter bara ett halvår

Towe Boström
Towe Boström
04 maj 2017, kl 13:30

I höstas lämnade Babba Canales sitt marknadsföringsjobb på Uber för att bli varumärkeschef på startupen Away. Nu lämnar hon sitt nya jobb – och startar eget.
"Det känns som helt rätt tid för mig att göra detta", säger hon till Breakit.

Towe Boström
Towe Boström
04 maj 2017, kl 13:30

I början av förra året listades Babba Canales som ett av de hetaste stjärnskotten under 30 år på affärssajten Forbes lista. Veckans Affärer har även placerat henne på sin lista över näringslivets supertalanger. 

Breakit har tidigare berättat om att Babba Canales var med och lanserade Ubers varumärke i Sverige under 2013. Hon började som community manager i Stockholm och flyttade sedan till NYC kontoret för att arbeta med varumärketsstrategi. 

"Jag blev därefter befordrad till Lead Marketing Manager, där jag ansvarade för vårt partnerships team i form av strategi och team," berättar Babba Canales. 

Under hösten 2016 lämnade hon dock bolaget för att bli varumärkeschef för startupen Away i New York, som säljer resväskor med tekniska detaljer. 

Men nu står det klart att hon lämnar den nya rollen - bara ett drygt halvår efter att hon började. Det avslöjade hon i ett mail som Breakit tog del av under torsdagen där hon berättade att hon startar en egen byrå inom varumärkesmarknadsföring. 

Canales berättar för Breakit att hon lämnar på eget initiativ, men att det inte varit ett enkelt beslut. 

"Jag älskar varumärket och produkten, men kände samtidigt en otroligt stark lust för att starta eget."

Hon planerar nu att starta upp en brand marketing consulting agency. Babba Canales beskriver New York som en stad med många spännande startups inom kategorin "direkt-till-konsument" där hon kan hjälpa till med varumärkesstrategi och förbereda marknadsteams för tillväxt.

"Samtidigt ser jag också fram emot att applicera min kunskap från snabbväxande digital-first bolag till mer traditionella fashion-bolag som behöver injiciera ett innovationstänk och digital strategi för att vara relevanta i dagens digitala värld," säger Babba Canales. 

Hon berättar att Aways grundare vetat om hennes målsättning och att hon inte skulle stanna så länge. Canales beskriver det senaste året som en "expressekurs i att starta just eget". 

"Det känns som helt rätt tid för mig att göra detta, speciellt med den plattform och nätverk jag byggt upp under de senaste åren i både Sverige och New York, och flera svenska varumärken blickar mot New York som marknad."

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel